Скачати 99.65 Kb.
Притча «Про сорокаденний цикл звикання»
Учні одного майстра, та й сам учитель зовсім зубожіли. Вони жили в області, яка славилася великою кількістю будинків і скупих багатіїв. У одних було просто нічого попросити, а у інших неможливо було що-небудь вимолити. Заробити грошей теж не вдавалося. Немов сама доля озброїлася на них.
— Учитель, — кликали, нарешті, учні майстра, — аж поки нам терпіти таку нужду, скільки ще днів?
— Сорок, — відповів учитель.
— А потім, що потім?
— А потім — звикнемо …
Ось так і наші п’ятикласники, переходячи в основну середню школу, при створенні сприятливих умов протягом 40-60 днів звикають до нового навчального середовища, іншими словами, адаптуються до нього.
Взагалі, в широкому сенсі АДАПТАЦІЯ — це пристосування до навколишніх умов. Це процес, притаманний кожній людині, який переживається кілька разів протягом життя.
1 -й період адаптації — це 1 -й рік життя дитини.
2 -й період починається з того часу, коли дитина вчитися говорити.
3-й період — входження дитини в колектив (ясла, садок).
4 -й період — навчання в школі, де дитина переживає процес адаптації кілька разів — в 1 класі, 5 класі, 10 класі.
Наступними періодами адаптації можна назвати періоди входження людини в студентське середовище, робочий колектив, а також утворення сім’ї.
АДАПТАЦІЯ ДО ШКОЛИ — процес звикання до нових шкільних вимог і порядків, нового оточення, нових умов життя.
Залежно від індивідуальних особистісних особливостей дітей, а також від типу нервової системи адаптаційний період може тривати від 2-4 тижнів до 2 — 3 -х місяців.
З усіх шкільних адаптаційних періодів найбільш складним є 5 -й клас. Для того, що б усвідомити всю складність цього процесу, пропоную виконати вправу.
Вправа «Труднощі п’ятикласників»
«Уявіть себе на місці дітей, які прийшли в 5 -і класи . З якими труднощами можуть зустрітися діти, прийшовши до школи, потрапляючи в новий клас? » (Відповіді учасників).
Причини труднощів п’ятикласників :
- зміна шкільного статусу;
- новий класний керівник;
- поява значної кількості нових і різних за характером, системи вимог і особистісними особливостями вчителів — предметників;
- різноманітність нових навчальних предметів;
- збільшення навчального навантаження;
- періодична зміна класних кімнат;
- проблеми зі старшокласниками.
Ситуація новизни є для будь-якої людини певною мірою тривожною. Дитина переживає емоційний дискомфорт, насамперед через невизначеність уявлень про вимоги вчителів, про особливості і умови навчання, про цінності і норми поведінки в колективі класу тощо.
Цей стан можна назвати станом внутрішньої напруженості, настороженості. Як наслідок, в цей період діти нерідко змінюються — тривожаться без явних причин, стають боязкими або, навпаки, розв’язнішими, занадто метушаться.
Досить тривале психічне напруження може закінчитися шкільної дезадаптацією і дитина стає недисциплінованою, безвідповідальною, швидко стомлюється, відстає у навчанні і вже не хоче йти до школи.
Полегшити і прискорити процес адаптації п’ятикласників до нової навчальної ситуації можна тільки шляхом комплексного психолого-педагогічного супроводу учнів всіма учасниками навчально-виховного процесу.
Причому, ключовою фігурою в цьому комплексному супроводі стає класний керівник, який створює такі умови для взаємодії зі своїм класом, при яких визначальними словами будуть «спілкування», «дружба», « взаєморозуміння», «інтерес», «захопленість».
Класний керівник п’ятикласників повинен стати найближчим серед багатьох вчителів-предметників, найбільш обізнаним у всіх справах, що стосуються дітей свого класу, самовідданим помічником і мудрим порадником батькам своїх дітей. Крім цього, важливо не упустити, не втратити все те, чого навчила початкова школа, а так само зняти тривожні очікування дітей та їх батьків.
Тому класний керівник 5 -го класу повинен так спланувати свою роботу, щоб з першого дня навчання у другій ступені п’ятикласники відчули себе не боязкими і втраченими спостерігачами нового шкільного життя, а повноправними членами колективу, які навчаються в основній середній школі. Причому така робота починається ще до 5 класу.
Етапи супроводу адаптаційного періоду:
I етап . Підготовчий (травень — червень, серпень) — підготовка до переходу в 5 -й клас і складання програми психолого-педагогічного супроводу.
II етап . Супровідний (вересень — грудень , січень — травень) — реалізація програми супроводу.
III етап . Підсумковий (грудень, травень) — підведення підсумків адаптаційного періоду і планування корекційно — розвивальної роботи з дезадаптованими школярами та учнями з низьким рівнем адаптації.
Заходи I підготовчого етапу :
- з учнями 4 -х класів:
- діагностика готовності до навчання в середній школі (сформованість основних компонентів навчальної діяльності, довільність, рефлексія);
- гра «Дорога в п’ятий клас»;
- з вчителями — предметниками та майбутніми класними керівниками 5 -х класів:
- семінар — практикум або круглий стіл з питань адаптації п’ятикласників, в роботу якого включаються вчителі початкової школи, що випускають дітей, вчителя середньої школи — нові класні керівники та вчителі — предметники даної паралелі класів, психолог. Обговорюються особливості даного шкільного періоду, вікові особливості дітей, шляхи оптимізації процесу адаптації;
- відвідування уроків у випускних класах початкової школи;
- знайомство з програмою і системою вимог учителів початкової школи;
- з батьками майбутніх п’ятикласників:
- батьківські збори «Через три місяці — у п’ятий клас», в ході якого батькам даються рекомендації про те, що можна зробити влітку для підготовки дитини до 5 класу (розвивати соціальні навички, задовольняти основні вікові потреби (почуття «дорослості», схильність до фантазування, прагнення до експериментування), сприяти формуванню недостатньо розвинених навичок, необхідних для успішного навчання). Відбувається знайомство з майбутніми класними керівниками.
- групові та індивідуальні консультації.
II етап . Супровідний
Заходи супровідного етапу здійснюються через реалізацію 4 ключових векторів:
1 вектор. Психолого — педагогічна діагностика.
2 вектор. Корекційно — розвиваюча робота.
3 вектор. Взаємодія з батьками.
4 вектор. Взаємодія з вчителями — предметниками.
1 вектор. Психолого — педагогічна діагностика починається з 2 — 3-го тижня жовтня і включає різнобічне вивчення особистості п’ятикласника:
• інтелектуально — пізнавальна сфера (пам’ять, увага, мислення, уява);
• соціально — комунікативна сфера (статус в колективі, ступінь задоволеності своїм становищем у колективі);
• емоційно — вольова сфера (рівень тривожності, самооцінка, переважаючий фон настрою в школі, емоційне ставлення до неї);
• потребно — мотиваційна сфера (рівень шкільної мотивації, провідний мотив навчання, ставлення до навчальної діяльності, рівень вибагливості);
• індивідуальні особливості ( тип темпераменту, провідний канал сприйняття навколишнього світу);
• інтереси та здібності.
Спостереження за учнями 5 -х класів під час і поза навчальних занять.
2 вектор. Корекційно — розвиваюча робота , яка включає наступні напрямки:
- згуртування класного колективу і формування позитивного ставлення дітей один до одного;
- адаптаційні заняття з усім класом;
- індивідуальна та групова корекційно — розвиваюча робота з п’ятикласниками, що мають ознаки дезадаптації або низький рівень адаптації.
П’ятий клас — дуже сприятливий грунт для розвитку дружніх відносин, якщо класний керівник працює двома способами — через свій авторитет і через організацію спільної діяльності і спілкування.
Шляхи такої роботи:
- вироблення групових, класних норм спілкування, поведінки, відносин (класні заповіді, правила, закони, девізи на рік і т.д.);
- закріплення відносин спільними справами, організація відносин через створення взаємодій в діяльності;
- заохочення, підтримка ідеї дружби, як загальної цінності;
- проведення тренінгів згуртованості класного колективу .
Напрямок та результат первісного згуртування класу — складання «почуття МИ», у формуванні якого можна виділити III етапи.
I етап, який триває не більше тижня, присвячений знайомству дітей один з одним або вивчення одне одного (якщо склад класу не змінювався).
На II етапі дітям надається можливість взаємодії у великих і малих групах, склад яких змінюється, і вироблення правил, що полегшують дію спільно. Важливо, щоб всі правила конструювалися в позитивній формі (без «не») і були обговорені їх необхідність і значимість. Ще однією важливою змістовною частиною даного етапу є створення портрета справжнього школяра: якості і властивості його особистості, форми їх прояву в поведінці, діях учня по відношенню до себе та інших людей, справи .
III етап пов’язаний з усвідомленням появи нової спільноти — клас і формуванням «почуття МИ». На цьому етапі діти спільно з класним керівником створюють автопортрет свого класу. Для цього на одній з класних годин п’ятикласники підраховують загальний вік, вага, зріст, розмір взуття, кількість хлопчиків і дівчаток, оптимістів і песимістів, сірих, карих, зелених і блакитних очей, холериків, сангвініків, флегматиків і меланхоліків. Отримані дані використовуються для складання автопортрета п’ятикласників, який малюється у вигляді чоловічка на ватмані із зазначенням всіх показників.
Закінченням цього етапу може бути дружнє свято народження класу в жовтні з відповідними привітаннями від адміністрації, паралельних класів, батьків і т.п.
Заняття з адаптації бажано проводити для цілого класу на класній годині, в приміщенні звичайної класної кімнати, щоб, охопити даною роботою всіх п’ятикласників і згуртувати класний колектив. Подібні заняття, в першу чергу, спрямовані на:
• емоційне прийняття нової соціальної ситуації і нових навчальних вимог;
• розвиток інтересу і поваги до свого власного «Я » і до «Я » оточуючих людей;
• усвідомлення своїх особливостей;
• підвищення самооцінки;
• зняття тривожності;
• підвищення рівня групової згуртованості класу;
• розвиток навичок рефлексії, саморозкриття;
• регуляцію власного емоційного стану;
• вироблення ефективних прийомів організації навчальної діяльності.
Програми для адаптаційних занять з п’ятикласниками:
- «Перший раз у п’ятий клас !» Програма адаптації дітей до середньої школи (Коблик Е.Г.).
- «Я і ми». Тренінгові заняття з формування соціальних навичок для учнів 5 -го класу (Родіонов, В. Ступницька М.).
- «Новачок в середній школі». Програма адаптаційних зустрічей для п’ятикласників (Ю.Владимирова).
- «Я — п’ятикласник!». Програма занять з адаптації п’ятикласників до навчання в середній ланці (І.А.Ектова) .
Практичним психологом з січня по травень проводиться корекційно — розвиваюча робота з п’ятикласниками, що мають труднощі в адаптації. Така робота може проводитися з дітьми індивідуально або в мікрогрупах, які формуються на основі подібності проблем, виявлених у дітей на етапі діагностики.
3 вектор. Взаємодія з батьками
Важливим етапом адаптаційного періоду є спільна підготовка класними керівниками та психологом перших в навчальному році організаційних батьківських зборів.
Завдання перших батьківських зборів:
• зняти деяку напругу батьків, викликану побоюваннями, пов’язаними з майбутнім навчальним роком та індивідуальними труднощами дитини;
• поділитися з батьками враженнями класного керівника про атмосферу в класі, його особливості, труднощі;
• виявити очікування батьків з приводу навчання дитини в школі і співвіднести їх з очікуваннями педагогів;
• визначити труднощі батьків у спілкуванні з дитиною, в її вихованні;
• домовитися про способи взаємодії вчителя з батьками протягом року, про єдині вимоги, продиктованих шкільними правилами .
Обов’язково запрошуються вчителі — предметники, які презентують себе і знайомлять зі своїми вимогами.
Наступні батьківські збори в 5 -х класах проводяться за підсумками адаптації в середній ланці з поданням всіх отриманих даних діагностики. Виробляється стратегія подальшої роботи.
Індивідуальні та групові консультації.
Залучення батьків до участі в житті класу.
4 вектор. Взаємодія з вчителями — предметниками
Бесіди з учнями, в результаті яких п’ятикласники знайомляться з новими вчителями, їх вимогами до навчальної діяльності, а також новими кабінетами, в яких дітям належить вчитися.
Бесіди з вчителями предметниками про успішність, проблеми, про дітей з якими потрібно позайматися додатково.
Контроль успішності в співдружності з учителями — предметниками.
III етап. Підсумковий
Підсумково — аналітична робота спрямована на оцінку ефективності проведеної системи психолого — педагогічного супроводу п’ятикласників до умов середньої школи. Аналіз ситуації дає можливість обговорити з вчителями, адміністрацією школи, батьками форми і методи подальшої роботи і планувати навчально — виховний процес в даних класах.
З цією метою проводиться психолого — педагогічний консиліум з питань адаптації п’ятикласників до умов навчання в середній школі.
За результатами консиліуму складається підсумковий довідка — аналіз «Про адаптаційний період в школі» та визначаються шляхи вирішення питань і проблем, окреслених при підготовці та проведенні адаптаційного періоду .
«Притча про швидкого коня»
Мудрець запитав у торговця кіньми: «Чому у тебе один кінь коштує вдесятеро дорожче інший? » — «Тому що він біжить в десять разів швидше». — «Але ж якщо він поскаче в невірному напрямку, то буде в десять разів швидше віддалятися від мети …». Торговець задумався — і зменшив ціну .
Таким чином, оптимізація адаптаційного періоду п’ятикласників — завдання не окремих педагогів, а всієї школи. Для успіху необхідні скоординованість і узгодженість дій різних шкільних служб, які спільними зусиллями неспішно рухаються в правильному напрямку до однієї мети: створення сприятливих умов для проходження природного періоду адаптації п’ятикласників до середньої школи.
База даних захищена авторським правом ©mediku.com.ua 2016
звернутися до адміністрації
Інформація Автореферат Анализ Диплом Додаток Доклад Задача Закон Занятие Звіт Инструкция