Урок № Тема: «Складання деформованих речень»

Місце роботи: Немирівський навчально-виховний комплекс «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №2 – ліцей» Немирівської районної ради Вінницької області
Урок № Тема: «Складання деформованих речень»

Скачати 227.43 Kb.

Дата конвертації 14.04.2016 Розмір 227.43 Kb. Номінація: «Розвивальний урок (авторський урок та система уроків).

Анкетні дані: Гаврилюк Тетяна Вікторівна, учитель початкових класів, І категорія

Місце роботи: Немирівський навчально-виховний комплекс « Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №2 – ліцей» Немирівської районної ради Вінницької області

Стаж роботи: 12 років

Контактні дані: тел. 097-18-61-709; gavrilyuk_tetyana@mail.ua

Авторські уроки розвитку зв’язного мовлення, 2 клас

Урок № 1. Тема: «Складання деформованих речень».

Урок № 2. Тема: «Типи текстів. Визначення типу текстів»

Урок №3. Тема: «Робота з деформованим текстом»

Мовленнєвий розвиток молодших школярів завжди був і залишається пріоритетним напрямком роботи початкової школи. Підтвердження цієї думки знаходимо в чинних державних документах. Так, у навчальній програмі для середньої загальноосвітньої школи зазначається: « Курс української мови – важлива складова загального змісту початкової освіти. Основна мета цього курсу полягає у формуванні ключової комунікативної компетентності молодшого школяра, яка виявляється у здатності успішно користуватися мовою ( всіма видами мовленнєвої діяльності) у процесі спілкування, пізнання навколишнього світу, вирішення життєво важливих завдань».

В роботі подано розгорнуті конспекти уроків розвитку зв’язного мовлення, зміст яких відповідає новій навчальній програмі Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України та Державному стандартові початкової загальної освіти. Наведено зразки бесід для розвитку мовлення школярів, опорні схеми, таблиці, а також різні види роботи над мовним матеріалом. Підібрано вправи та ігри для фронтальної та групової роботи. До кожного уроку подано мультимедійну презентацію.

Урок 1

Тема. Складання деформованих речень.

Мета. Вчити дітей розрізняти окремі слова і речення, відновлювати деформовані речення; розширити уявлення учнів про пори року; поповнювати словниковий запас дітей; розвивати творчі здібності, мовленнєву активність; виховувати любов до природи, інтерес до народної творчості.

Обладнання: малюнки пір року, мультимедійна презентація, мультимедійна дошка, картки для роботи в групах.

Хід уроку

  1. Організаційний момент.

Сьогодні у нас незвичайний урок,

Бо гості до нас завітали.

І хочуть ці гості, щоб учні у класі,

Швидесенько їх відгадали.

  1. Мотивація навчальної діяльності.

Вправа «Закодовані слова». Слайд 2-5.

  • Діти, до нас на урок завітали гості. Хто вони? Дізнаєтесь, коли відгадаєте закодовані слова.

В Е Т З С Н А О Ь Л И М С І

Ñ à Ä ↓ ð L Ç Ú Æ Å Þ Í Ö ¨

Ú Ö ¨ L Æ

Å ¨ Ä Ú

Þ Í Ç

Ñ à Ö L Ç

(Осінь) (Літо) (Зима) (Весна)

— Отже, до нас завітали пори року.

3. Оголошення теми та очікуваних результатів навчання

Вправа «Що це? Хто це?»

  • Відгадайте, яку пору року я загадала.
  • Снігова, білосніжна, холодна, діамантова, крижана… (зима)
  • Сонячне, спекотне, ясне, ласкаве, запашне, ромашкове, волошкове, радісне… (літо)
  • Щедра, золота, дощова, сумна, хмарна, холодна … (осінь)
  • Зелена, яскрава, дзвінкоголоса, привітна, гомінка … (весна)
  • Сьогодні ми поговоримо про пори року, визначимо, яка ж із них найкраща.

4. Актуалізація опорних знань

Вправа «Кути»

В різних кутках класу розміщені таблички з малюнками пір року та написами «Зима», «Весна», «Літо», «Осінь».

— Якщо, на вашу думку, найкраща пора року – осінь, то ви стаєте біля таблички з написом «Осінь», якщо зима – то стаєте біля таблички з написом «Зима» і т.д. Таким чином утвориться чотири групи. Завдання кожної

групи – довести, що саме обрана нею пора року є найкращою.

(Діти обмінюються думками, один учень із групи висловлює спільну думку.

Якщо якусь пору року діти не обрали, то учитель пропонує учням «захистити» її. Учні доводять, що ця пора року теж «хороша» і переходять в дану групу).

5. Усвідомлення змісту.

5.1. Робота над змістом слайду № 6

— Яка пора року зображена?

— Прочитайте початок розповіді:

Наталка встала на світанку. Вона пішла в сад прощатися з осінню.

  • Як ви думаєте, які події будуть відбуватися далі?
  • Прочитайте продовження розповіді:

тихо, У, саду, було.

віти, Вітер, голі, гойдав.

листя, Під, сухе, лежало, деревами.

побачила, яблуко, велике, Раптом, Наталя.

зраділа, Дівчинка.

літа, Адже, шматочок, це.

  • Чи подобається вам таке продовження розповіді? (Ні)
  • Чому? (Слова в реченні розміщені будь-як).
  • Отже, нам потрібно відновити деформовані речення. Якщо ви уважно роздивитесь запис, то ви помітите, що у реченнях є підказки. Що це за підказки? (У кожному реченні слово, яке має бути першим, написане з великої букви і воно червоного кольору).

Фізкультхвилинка

5.2. Відновлення деформованих речень. Слайд 7.

Учні по-черзі відновлюють деформовані речення:

У саду було тихо.

Вітер гойдав голі віти.

Під деревами лежало сухе листя.

Раптом Наталя побачила велике яблуко.

Дівчинка зраділа.

Адже це шматочок літа.

5.3. Робота над заголовком тексту.

— Діти, який би ви підібрали заголовок до цього тексту?

— Який із запропонованих заголовків в таблиці, на вашу думку, є найбільш вдалим? (Запропоновані заголовки: «Прощання з осінню», «На світанку», «Шматочок літа»)

5.4. Запис відновлених деформованих речень у зошит.

5.5. Робота в групах.

А) Підготовча робота ( Об’єднання учнів у групи, розподіл доручень)

Б) Отримання і виконання завдань.

Кожна група отримує завдання: відновити деформовані приказки та прислів’я про пори року.

Група «Весна»

1.Якщо, картопля. вродить, багато, весною, пролісків, то, гарно,

2. весна, на, літо. гарне, Пізня,
3. хрущів, то, чекай, Якщо, навесні, багато, посухи. літом,

Група «Зима»
  1. зима. то, Якщо, багато, ягід, холодна,
  1. липень, Якщо, січень, холодний, то, спекотний.

  1. зима, рано, Якщо,калина, рання, зачервоніла, то, і, буде, люта.
Група «Осінь»
  1. зимі, ворота, відчиняє. Листопад,

  1. Ранній, ознака, бджіл, виліт, це, осені.

3. сім, надворі. Восени, погод,

Група «Літо»
  1. тумани, дощове, Часті, в, березні, літо. віщують,

  1. Рясно, гречка, літо. цвіте, спекотне, на,

  1. опеньки, Якщо, літо, з’явилися, то, скінчилося.

В) Презентація виконаних завдань.

Відновлені прислів’я та приказки. Слайд 8-11.

Група «Зима»:

— Якщо багато ягід, то холодна зима.

— Якщо липень спекотний, то січень холодний.

— Якщо калина рано зачервоніла, то буде рання і люта зима.

Група «Весна»:

— Якщо весною багато пролісків, то гарно вродить картопля.

— Пізня весна – на гарне літо.

— Якщо навесні багато хрущів, то літом чекай посухи.

Група «Літо»:

— Часті тумани в березні віщують дощове літо.

— Рясно цвіте гречка – на спекотне літо.

— Якщо опеньки з’явилися, то літо скінчилося.

Група «Осінь»:

— Листопад зимі ворота відчиняє.

— Ранній виліт бджіл – ознака теплої осені.

— Восени сім погод надворі.

6. Рефлексія.

Вправа «Інтерв’ю»

З числа учнів обирається кореспондент, який буде брати інтерв’ю у інших дітей. Запитання повинні відповідати змісту теми уроку.

Наприклад:

— Яка, на вашу думку, пора року є найкращою? Чому?

— Що побачила Наталя в саду?

— Які прислів’я та приказки про літо запам’ятали?

Слайд 12.

Урок 2

Тема. Типи текстів. Визначення типу текстів.

Мета. Поглиблювати знання учнів про текст. Формувати уявлення про типи текстів. Вчити розрізняти тексти за їх ознаками. Розвивати і вдосконалювати уміння висловлюватись, виразно і зрозуміло формувати думку. Виховувати бережливе ставлення до тварин.

Обладнання: мультимедійна презентація, мультимедійна дошка, картки для роботи в парах.

Хід уроку

1. Організаційний момент.

Дзвоник всім нам дав наказ:

До роботи швидше в клас.

Будемо дружно працювати,

Пам’ять і мислення розвивати.

2. Мотивація навчальної діяльності.

Вправа « Вилучи зайве». Слайд 2.

— Із даного запису вилучіть назви тварин.

Кіньтзебраесобакаквовксжабатбілка

  • Яке слово отримали? ( Текст)
  • Назви яких тварин ви вилучили? ( Кінь, зебра, собака, вовк, жаба, білка)

3. Оголошення теми і очікуваних результатів.

Вправа « Морський бій». Слайд 3.

— Використовуючи таблицю «Морський бій» відгадайте, над якими текстами будемо сьогодні працювати.

Морський бій
1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

а

І

А

Б

В

Г

Д

В

Ж

З

И

б

Й

К

Л

М

Н

О

П

С

И

в

С

Т

У

Ф

Х

Ц

Ч

Ш

Щ

Ь

г

Ю

Я

Й

Ц

У

К

Е

Н

Г

Ш

д

Щ

З

Х

Р

Ф

І

В

А

А

е

П

Р

О

Л

Д

Ж

Є

Я

Ч

С

є

М

А

И

Т

Ь

Б

Ю

Й

Ц

У

ж

К

Е

Н

Г

Ш

Щ

З

Х

И

з

Ф

І

В

А

Н

П

Р

О

Л

Д

и

Є

Я

Ч

С

М

И

Т

Ь

Б

Ю
Завдання: Д-5, Е-3, А-9, Е-1, Е-3, А-4, А-1, З-10, И-8. ( Розповідь)

Е-3, Е-1, А-10, Б-9. ( Опис).

— Сьогодні на уроці будемо визначати типи текстів: опис, розповідь , а також міркування. Спробуємо усно складати тексти даних типів. Чого ви чекаєте від сьогоднішнього уроку? (Відповіді учнів)

4. Актуалізація опорних знань. Слайд 4.

Колективне складання таблиці:

Розповідь Опис Міркування Розповідаємо Описуємо Доводимо

Міркуємо

Що сталося?

Що відбулося?

Який? Чому?

5.Усвідомлення змісту.

5.1. Робота над різними типами текстів.

А) Читання розповіді про дятла учителем. Слайд 5.

Щедрий дятел

Підлетів до молодого клена дятел. Продовбав кору і ласує кленовим соком. Бач який! Знає, що кленовий сік не гірший від березового.

Де не візьмись – два горобці. Вовтузяться біля клена, по черзі п’ють сік, задоволено цвірінькають – дякують дятлові, що пригостив.
— Якого типу даний текст? ( Це текст-розповідь)

— Чому ви так думаєте? ( До змісту тексту можна поставити запитання «Що сталося?»

Б) Читання сильнішим учнем опису дятла. Слайд 6.

Строкатий дятел

Дятел – птах помітний. Верхня частина тіла в нього чорна, нижня – рудувато-біла. На крилах і хвості – білі смужки, на потилиці – червона «шапочка».

— Якого типу цей текст? ( Це текст-опис).

— Доведіть, що це опис. ( Описано зовнішній вигляд дятла)
В) Самостійне читання учнями тексту-міркування. Слайд 7.

Лісовий лікар

Дятла часто називають лісовим лікарем.

З допомогою міцного дзьоба він легко дістає з-під комах та їх личинок, які псують деревину.

Визбирає дятел короїдів – і дерево « одужує».

— Якого типу даний текст? (Це міркування).

— Доведіть свою думку. ( В тексті доводиться, чому дятел є лікарем лісу).

5.2. Визначення типу тексту.

Вовк – це розумний, спритний, витривалий, обережний, нахабний і сильний звір. Неозброєних людей не боїться, часом навіть не звертає уваги на крики. Але в разі небезпеки намагається непомітно зникнути або затаїтися. В лісовій хащі рухається безшумно, ніби тінь. Добре бачить у сутінках. До здобичі вовк підкрадається, наздоганяє її або підстерігає у засіці. Нічний хід вовка – кілька десятків кілометрів. (Опис).

Цікаво, чому білку назвали білкою, а не рудкою?

Вона й не білка зовсім, це її так звуть скорочено. А повна назва – біла вивериця або вивірка. В основі назви давній корінь – вер – який означав «вигинати». Отже, найпомітніша риса білки – вигнутий хвіст. Білою, точніше сіро-білою, вона буває тільки взимку. ( Міркування).

***

Коні – непарнокопиті тварини, які широко використовуються людиною.

Домашні коні належать до трьох основних типів: верховий кінь ( для скачок і спорту), упряжні ( для перевезення вантажів і екіпажів) та поні.

( Опис ).

***

Одного разу затонуло пасажирське судно. Люди в рятівних жилетах трималися на воді, а їх оточували ненажери-акули. Надії на порятунок не було. Та раптом акули почали відпливати. Виявилося: акул розігнали дельфіни, що примчали людям на допомогу. Дельфіни допомогли людям, які ослабли триматися на воді, аж доки не прийшов рятівний катер. (Розповідь).

Чому зебра у смужку?

Смугастість зебри допомагає їй обдурити ворога. При сонячному світлі чорні і білі смуги на тілі зебри здаються тьмяними, невиразними. Хижакам важко здалеку вгледіти таку «сіру конячку». (Міркування).

Хто дужче любить

Були якось Петько з Миколкою в лісі. Суниць вони назбирали мало, проте двох їжаків зловили. Понесли хлопці їжаків додому, кожний до себе.

Минуло кілька днів. Знову зустрілися хлопчики і засперечалися, хто з них більше любить свого їжака.

Петько хвалиться, що годує їжака молоком, постіль з ганчірок намостив…

  • А ти що зробив для свого їжака? – питає він Миколку.
  • Я його до лісу відніс, випустив на волю, — відповів Миколка.

5.3. Гра « Питання-відповідь».

Відповідаючи на різні запитання, ви створюєте різні тексти – опис, розповідь, міркування. Послухайте прохання і запитання. Дайте на них відповіді. В яких випадках ви будете описувати, в яких – розповідати, а в яких – пояснювати?

— Як ти проводив вихідні дні?

— Чому слово «черговий» пишеться з буквою е?

— Чому ти не підготував домашнього завдання?

— Ти знаєш який вигляд має підсніжник?

— Розкажи, яка в тебе вдома є тваринка.

— Чим ти займався на зимових канікулах?

5.4. Визначення типу тексту за заголовком.

— Спробуйте за заголовком визначити тип тексту та передбачити події, які можуть відбуватися в тексті.

* Вродливий гість. (Опис).

* Настуся йде до школи. (Розповідь).

* Як котові соромно стало. ( Розповідь).

* Куди летять мурашки. ( Міркування).

* Руденький. ( Опис).

* Хто винен. ( Міркування).

5.5. Колективне складання текстів за початком. Слайд 8.

А) Складання опису.

Мені на день народження батьки подарували книгу. Вона була…

Б) Складання розповіді.

Мені на день народження батьки подарували книгу. Кожного дня…

В) Складання міркування.

Мені на день народження батьки подарували книгу. Чому саме книгу, а не щось інше?..

5.6. Робота в парах.

Завдання: визначити тип тексту.

Вродливий гість

З далекої півночі, майже з-під самої тундри прилетіли до нас омелюхи. Це дуже вродливі птахи. В них чудові великі чубчики на голові, кінчик хвоста жовтий із червоною каймою, і на крилах серед жовтих пір’їнок червона смужка.

Як котові соромно стало

Вийшов кіт на поріг. Мружиться від ясного сонечка. Раптом чує – горобці зацвірінькали. Притих кіт, насторожився. Тихенько почав пробиратися до паркана. А там сидять горобці.

Підповз аж до паркана та як стрибне! Хотів горобця схопити. А горобчик – пурх та й утік. Кіт перелетів через паркан та й упав у калюжу. Вискочив мокрий, брудний.

Іде кіт додому. Соромно йому. А горобці позліталися з усього подвір’я, літають над невдахою і цвірінькають. То вони сміються з кота.

Василь Сухомлинський.

Куди летять мурашки?

На великому камені, порослому мохом, безліч крилатих мурашок. Отаке, настав час молодим мурашкам переселятися на нові місця. Ось вони злітають в небо, їх підхоплює вітер і несе кудись. Опуститься десь далеко-далеко мурашка на землю, скине крила і будуватиме нове гніздо для себе та своїх дітей.

6. Рефлексія. Вправа « Закінчи речення ». Слайд 9.

Учні продовжують такі речення:

« На сьогоднішньому уроці я навчився…»

« Найбільше мені сподобалось…»

« Для мене новим було…»

Слайд 10.

Урок 3

Тема. Робота з деформованим текстом.

Мета. Вчити учнів відновлювати текст з деформованих складових частин; розвивати пам’ять, образне мислення, уміння послідовно викладати думки і зв’язно поєднувати їх; виховувати бережливе ставлення до птахів.

Обладнання: мультимедійна презентація, мультимедійна дошка, малюнки дельфінів, зайчика, зимуючих птахів; картки з деформованими текстами.

Обладнання: мультимедійна презентація, мультимедійна дошка, картки для роботи в групах.

Хід уроку

  1. Організаційний момент.

Нумо, діти, підведіться.

Всі приємно посміхніться.

Пролунав уже дзвінок,

Починаємо урок!

2. Мотивація навчальної діяльності

2.1. Читання вірша «Зайчики» М. Познанської.

В лісі сніг. У лісі звірі.

Ось зайчата скачуть сірі.

Сірі їстоньки хотять,

Сірі з голоду тремтять.

Бідні зайчики, голодні

Ще не снідали сьогодні.

    1. Бесіда. Слайд 2.
  • Про кого розповідається у вірші? ( Про зайчиків).
  • Якими їх описала поетеса? ( Зайчики сіренькі, вони голодні та їм холодно).
  • Коли відбувалися події? ( Події відбуваються взимку).
  • Чи легко зайчикам взимку? ( Ні. )
  • Кому ще важко жити взимку? ( Деяким іншим тваринам та птахам).
  • Чому? ( Їм холодно та важко під снігом знайти харчі).

3. Оголошення теми і очікуваних результатів.

— Сьогодні на уроці ми поговоримо про те, як важко деяким тваринам і птахам зимувати. Адже надворі сильні морози і їм дуже холодно, а під снігом важко шукати собі їжу. Також обговоримо як ми — люди, можемо в цьому допомогти тваринам. А ще навчимося складати текст із запропонованих частин. Як ви думаєте, яких результатів ви досягнете по закінченні уроку?

4. Актуалізація опорних знань.

4.1. Читання учнем вірша Ф. Петрова «Снігурі»

Встав я взимку на зорі

І кажу: « Ой, нене,

Заглядають снігурі

У вікно до мене!

В них сіренькі піджачки,

Галстуки червоні…»

Я із столу кришечки

Згріб мерщій в долоні.

Вибігаю швидко в сад

Птахів годувати.

А вони посіли вряд

І давай клювати.

Замахали враз крильми:

  • Ой, спасибі, друже!

Третій день не їли ми –

Зголодніли дуже.

4.2. Читання напам’ять учнем вірша К. Перелісної « Горобець біднесенький…» Слайд 3.

Горобець біднесенький

На віконце сів:

— Їсти! Їсти! Їстоньки!

Холодно. Джив. Джив.

Пожалійте пташечку,

Дайте крихіток,

Я вам зацвірінькаю

На увесь садок.

4.3. Бесіда за змістом віршів.

— Чим схожі ці вірші? ( У віршах розповідається про голодних птахів.)

— В яку пору року відбуваються події? ( Події відбуваються взимку).

— Що просили птахи? ( Птахи просили поїсти).

— Як ви взимку допомагаєте птахам?

— Чим можна підкормлювати птахів?

4. 4. Вправа « Асоціативний кущ». Слайд 4.
горобина корм для птахів крихти хліба
соняшникове насіння гарбузове насіння
насіння бур’янів насіння квітів

сало

5. Усвідомлення змісту.

5.1. Колективна робота над створенням деформованого тексту.

( У кожного учня є карточка з надрукованим деформованим текстом).

а) Читання вчителем деформованого тексту. Слайд 5.
____ А прибіжать діти додому, в хаті тепло, затишно, у грубці палахкотить вогонь, на столі гарячий борщ парує.

____ Весела зима цього року видалася. То за хурделить на кілька днів, то затріщить морозом, то засріблиться інеєм на деревах.

____ У пташиних їдальнях є і соняшникове насіння, і конопляне сім¢я, і хлібні крихти, і шматочки несоленого сала. Це для синичок такий харч. А для снігурів підвішені ще й грона горобини, калинові кетяги.

____ Дітям за такої зими розваг вистачає. Хто снігову бабу ліпить, хто на санчатах з гірки спускається, хто на ковзанах по дзвінкому льоду гасає.

____ Ось тільки звірям і птахам за такої зими сутужно. Аби допомогти птахам хлопці змайстрували для них годівнички і порозвішували на деревах.

б) Відновлення тексту.

Весела зима цього року видалася. То за хурделить на кілька днів, то затріщить морозом, то засріблиться інеєм на деревах. Дітям за такої зими розваг вистачає. Хто снігову бабу ліпить, хто на санчатах з гірки спускається, хто на ковзанах по дзвінкому льоду гасає.

А прибіжать діти додому, в хаті тепло, затишно, у грубці палахкотить вогонь, на столі гарячий борщ парує.

Ось тільки звірям і птахам за такої зими сутужно. Аби допомогти птахам хлопці змайстрували для них годівнички і порозвішували на деревах. У пташиних їдальнях є і соняшникове насіння, і конопляне сім¢я, і хлібні крихти, і шматочки несоленого сала. Це для синичок такий харч. А для снігурів підвішені ще й грона горобини, калинові кетяги.

Фізкультхвилинка.

5.2. Робота в групах.

А) Підготовча робота.

( Діти об’єднується у групи, розподіляють обов’язки. Груп має бути парна кількість)

Б) Отримання і виконання завдань

— А зараз ви самі спробуєте відновити деформований текст із частин.

Картка № 1

____ На допомогу прийшов криголам. Він проклав шлях у відкрите море.

____ Тоді моряки ввімкнули музику. І дельфіни попливли за кораблем.

____ Дельфіни зайшли в затоку. Раптово вдарили морози. Лід закрив дельфінам вихід із затоки.

____ Однак дельфіни спочатку не пішли за криголамом. Вони стали гратися в затоці.

Відновлений текст:

2 На допомогу прийшов криголам. Він проклав шлях у відкрите море.

4 Тоді моряки ввімкнули музику. І дельфіни попливли за кораблем.

1 Дельфіни зайшли в затоку. Раптово вдарили морози. Лід закрив дельфінам вихід із затоки.

3 Однак дельфіни спочатку не пішли за криголамом. Вони стали гратися в затоці.

Картка № 2

____ А горобина й каже: « Попроси вітра, він і відірве».

____Засипало снігом землю . Нема чого їсти зайчикові.

____ Попросив зайчик вітра. Прилетів вітер, гойдає, трусить горобину. Відірвалося гроно червоних ягід, упало на сніг.

____Побачив зайчик червоні ягоди на горобині. Бігає навколо дерева, а ягоди – високо. Просить зайчик: Дай мені, горобино, одне гроно ягідок».

____ Їсть зайчик ягоди, дякує вітрові.

Відновлений текст:

3 А горобина й каже: « Попроси вітра, він і відірве».

1 Засипало снігом землю . Нема чого їсти зайчикові.

4 Попросив зайчик вітра. Прилетів вітер, гойдає, трусить горобину. Відірвалося гроно червоних ягід, упало на сніг.

2 Побачив зайчик червоні ягоди на горобині. Бігає навколо дерева, а ягоди- високо. Просить зайчик: «Дай мені, горобино, одне гроно ягідок».

5 Їсть зайчик ягоди, дякує вітрові.

В) Презентація робіт.

5.3. Бесіда за карткою № 1.

— Хто потрапив у біду? ( У біду потрапили дельфіни).

— Хто прийшов на допомогу цим тваринам? ( На допомогу їм прийшли люди).

— Що нового дізналися про дельфінів? ( Дельфінам подобається музика).

5.4. Бесіда за карткою №2

Кому було сутужно взимку? ( Сутужно було зайчику).

— Чому? ( Він не мав що поїсти).

— Що зайчик знайшов поїсти? ( Зайчик знайшов ягоди горобини).

— Хто допоміг йому дістати гроно горобини? ( Йому допоміг вітер)

— Чи був зайчик вихованим? Доведіть свою думку.

5.5. Робота над реченням.

А) Запис речення « Зайчик їсть ягоди» у зошит.

Б) Визначення основи даного речення.

В) Вправа « Доповни речення».

— Доповніть речення: « Маленький зайчик їсть ягоди.»

Наприклад: Маленький зайчик їсть ягоди горобини.

Маленький зайчик їсть ягоди горобини взимку.

Маленький зайчик їсть мерзлі ягоди горобини взимку.

Г) Вправа « Продовж речення».Слайд 6.

Діти, продовжте речення : Зайчик їсть ягоди у…

Зайчик їсть ягоди, тому що…

Зайчик їсть ягоди, бо…

Зайчик їсть ягоди і…

Зайчик їсть ягоди, щоб…

Зайчик їсть ягоди, а …

Зайчик їсть ягоди під…

Д) Вправа « Заміни одне слово».

— Діти, в реченні «Зайчик їсть ягоди» замініть лише одне слово на будь-яке інше. ( Наприклад: Зайчик їсть морквину. Зайчик дивиться на ягоди. Оленка їсть ягоди.)

6. Рефлексія.

6.1. Вправа « З’єднай слова». Слайд 7.

Горобці сало

Діти крихти хліба

Дельфіни горобина

Синички годівниці

Птахи ковзани

Снігурі музика

6.2. Вправа « Абетковий суп»

( Кожен учень витягує з кошика літеру та придумує підсумкове речення на тему уроку, яке починається з цієї літери.)

Слайд 8.

ВИСНОВКИ:
При використанні різних видів роботи над мовним матеріалом, вправ та ігор для фронтальної і групової роботи на уроках розвитку зв’язного мовлення :

  • розвиваються уміння точно, відповідно до задуму будувати вислів;
  • розвиваються навички читання за здогадкою, уміння характеризувати будь-що або будь-кого;
  • розвиваються творчі здібностей дітей;
  • формуються уміння усвідомлювати текст через перефразування;
  • формується чітка та виразна дикція, орфоепічна вимова;
  • учні навчаються слухати і розуміти співрозмовника, стежити за його висловлюваннями, розуміти складні конструкції і користуватися ними у мовленні;
  • підвищується інтерес до навчання та рівень успішності.

Вміння висловити власну думку та позицію відіграє дуже важливу роль у соціальній адаптованості учнів. Адже в результаті впровадження інтерактивних вправ діти не бояться мати власну думку, відмінну від думок решти членів колективу.

Мовленнєвий розвиток дитини є головним інструментом, за допомогою якого вона встановлює контакт із довкіллям, завдяки якому відбувається соціалізація дитини.

Мовленнєва компетенція є однією з провідних характеристик особистості.

ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА:

  1. Заяць Я.М., Онишків О.П. Уроки рідної мови. 2 клас. Посібник для вчителя. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2004.
  2. Сучасний урок в початковій школі. 33 уроки з використанням технології критичного мислення // Упоряд. Г.О. Ярош, Н.М. Седова. – Х.: Вид. гр. «Основа», 2005р.
  3. Чарівна читалочка. Книга для додаткового читання. 1 клас/ Уклад.

Жук Г.О. – Х.: ФОП Співак В.Л., 2010.

  1. Практична методика розвитку мовлення молодших школярів /

О. Джеджелей, О. Коваленко, А. Ємець. – К.: Шк. світ, 2007.

  1. Гончарова І.М., Полохова Л.М. Формування мовленнєво-комунікативних компетентностей молодших школярів. Уроки розвитку зв’язного мовлення в 1 класі. – Х.: Вид. група «Основа», 2010. — (Б-ка журн. « Початкове навчання та виховання»; Вип. 3 (75)).
  2. Позакласне читання. 2 клас / Уклад. Гордієнко Н.М. : 2-ге вид., перероб. – Харків: ФОП Співак Т.К., 2011.
  3. Наумчук М., Наумчук В. Зошит з розвитку зв’язного мовлення.

2 клас. – Тернопіль: Підручники і посібники, 2008.

10. Навчальні програми для загальноосвітніх навч. закл. із навчанням українською мовою. 1-4 класи. – К.: Видавничий дім « Освіта», 2011.

База даних захищена авторським правом ©mediku.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка
Інформація Автореферат Анализ Диплом Додаток Доклад Задача Закон Занятие Звіт Инструкция

Рейтинг
( Пока оценок нет )
Понравилась статья? Поделиться с друзьями:
Добавить комментарий