Урок читання в з класі за оповіданням Остапа Вишні «Фазани» Вчитель-методист Волкотруб Ірина Іванівна

Вдосконалювати навичку читання, формувати вміння самостійно (за поданим планом) ділити текст на логічні частини, вчити виділяти основну думку, визначати головних героїв твору, розвивати зв’язне мовлення та вміння знаходити в тексті описи
Урок читання в з класі за оповіданням Остапа Вишні «Фазани» Вчитель-методист Волкотруб Ірина Іванівна

Скачати 97.58 Kb.

Дата конвертації 19.04.2016 Розмір 97.58 Kb.

Турбота людей про лісових мешканців

Урок читання в з класі

за оповіданням Остапа Вишні «Фазани»

Вчитель-методист Волкотруб Ірина Іванівна

Вишгородська гімназія «Інтелект»
Тема. Турбота людей про лісових мешканців

Мета. Вдосконалювати навичку читання, формувати вміння самостійно (за поданим планом) ділити текст на логічні частини, вчити виділяти основну думку, визначати головних героїв твору, розвивати зв’язне мовлення та вміння знаходити в тексті описи, розповіді, виховувати любов і дбайливе ставлення до птахів.

Матеріал до уроку. Остап Вишня «Фазани», малюнки із зображенням фазанів, картини до теми «Зима», запис твору П.І.Чайковського «Пори року».

Хід уроку

І. Організаційний момент

Доброго дня, мої любі діти!

— Зараз мене цікавить ваш настрій. Подивіться на мене і виразіть його в своїх очах.

— А хочете знати, з чого я почала сьогоднішній день? Просто посміхнулась. Адже недарма говорять : «Хто свій день починає з посмішки, того весь день буде супроводжувати успіх.»

— Давайте посміхнемось один одному. От і добре, з гарним настроєм можна починати роботу.

ІІ. Етап «До читання»

1. Емоційний напрямок ( настроїти дітей на певний емоційний лад)

— Ще зовсім недавно ми з вами йшли вулицею і під ногами шурхотіло опале листя. Сумну пісню співали пташки. А сьогодні під теплою білою ковдрою сплять дерева . Не чути співу пташок.

Щезла стежка, де вона?

Зникла десь і огорожа…

Гай на себе чом не схожий?

Що за диво? Все навкруг

Вкрив біленький ніжний пух…

Дива зовсім тут нема —

То до нас прийшла …(Зима)

Бесіда

— Так, це зима. Скільки гарного навкруги взимку, блискучі бурульки, ажурні сніжинки, таємничі кучугури. Казкова краса зими притягує, хвилює, бентежить нашу уяву. Почуття переповнюють наше серце.

Послухайте вірш і скажіть, які образні вислови вам найбільше в ньому сподобались.

Чудо сани прилетіли

Скакуни в тих санях білі.

В санях тих сидить цариця —

Білокора, білолиця.

Рукавом махає —

Сріблом все вкриває.
— Подивіться на ці картини. Яка пора року зображена? Який колір зимової пори найбільше повторюється?

Безмежна тиша навкруги —

Ні голосу, ні шуму.

На все навіяли сніги

Якусь глибоку думу.

Олександр Олесь

— Ходить чарівна зима з казковим пензлем. Помахом руки фарбу все в білий колір. Стоїть загадковий ліс, немов жива казка. Затамуйте подих — і ви почуєте мелодійний голос чарівниці.
Слухання запису твору П.І.Чайковського «Пори року. Грудень»

  • Красу можна не лише побачити, а й почути.
  • Які картини природи ви намалювали в своїй уяві, слухаючи цю музику?.

Відповіді учнів

  • Примчала на конях білокрила зима. Подарувала крижані діаманти білокорим берізкам і зеленим соснам. Все навкруги застелено пухнастим снігом. Дивна краса перехоплює подих.
  • Прилетіла білокоса зима із тріскучими морозами, з лапатим снігом і холодними вітрами. Заходить чарівниця в садки, ліси. Крадькома підходить до людських осель і зачаровує все навкруги.
  • Ось і зима настала. На білому коні в золоченій кареті гуляє вона по нашій землі, сипле снігом, посіває, землю зодягає в нове вбрання.
  • Готувалися до її приходу. Старалися… І не зустріли. Прийшла опівночі. Навіть вітру не розбудила. Помилувалася його мирним сном. Покружляла в саду. М’якенько ступаючи обійшла хату. На кожну шибку нову фіранку наміряла. Скрізь порядки навела. Уже вранці всі здивувалися. Ти ба! Виглядали, як гостю, а вона господинею прийшла. Ну й зима! З характером!
  • Я уявила, як високо в небі народжуються сніжинки і летять на землю в гості, мов пушинки. Але раптом налетів вітер. І вони закружляли в танці.
  • Несподівано серед ночі до нас завітала зима. Зачарувала красуня — зима все навколо. Лапатий сніг валить немов з рукава. Дерева загрузли в снігу і не можуть вибратись. Ліс став білий і величний, мов зачарований. Заснула матінка — земля глибоким сном аж до весни.

Зимова казка В.Басюк

Білий сніг, білий сніг

Заміта стежинки.

На мереживо доріг

Падають сніжинки.

Завірюха — заметіль

І мороз тріскучий

Снігову метуть кужіль

На високій кручі.

Вітерець — жартівник

Віхолу здіймає,

Мороз — чарівник,

Неначе сріблом грає.

Позаносив білий сніг

У лісах ялинки.

У казковім наче сні

Все навколо взимку.

2. Процесуальний напрямок. ( підготувати дітей до читання, зняти труднощі техніки читання)

— Я надіюсь, що настрій у вас покращився, а ще потрібно, щоб і ротик був слухняним.

1. Удосконалення читацької навички.

1) Гра «Біг з перешкодами»

— Прочитайте чітко і виразно.

день день пень день

піч ніч ніч ніч

ліс лис ліс ліс

2) Картки «блискавки»

— Прочитайте швидко і правильно.

Сніг, зима, фазан, дідусь, ячмінь, пташка, красень.

3) Анаграми

— Зимовий вітер, який раптом зірвався, порозкидав букви в словах. Складіть з букв слова.

ЗАМИ — зима (морозна, сніжна, холодна, люта, чарівна, кришталева, казкова, сувора, зачарована, сердита).

ГІСН — сніг ( білий, лапатий, пухнастий, холодний, м’який, блискучий, срібний, важкий, чистий, сріблястий)

ЗОРМО — мороз ( суворий, величний, пекучий, лютий, тріскучий).

— Підберіть ознаки до одного з цих слів.

— Давайте проведемо змагання між рядами. Перемагає той ряд, який назве останню ознаку.

4) Гра «Яке слово зустрічається двічі?»

— Прочитаємо швидко слова:

синиця щиглик сойка

сорока галка куріпка

ворона омелюх фазан

дятел снігур тетерев

горобець шишкар голуб

сова вівсянка сорока

шпак чиж крук

— Яке слово зустрічалось двічі?

— Яке слово зайве? Чому?

— Яких ви ще знаєте зимуючих птахів? ( щиглик, фазан, куріпка, омелюх, шишкар, снігур)

— Яких птахів ви бачите на картині? ( розгляд картин)

Бесіда

Застигла земля, зупинилася річка, завмерли дерева. Холодна красуня зачарувала весь світ, приспала його до весни. Казковий сон природи. Та є у нього і інша сторона — зима не тільки красива, але й холодна і голодна пора року. Вона надто важкий час для пташок, особливо, якщо вона морозна, з хурделицями. Важко знайти пташкам під снігом щось їстівне. Взимку день короткий, а щоб вижити не змерзнути, їжі треба більше, ніж влітку. Допомогти птахам можете і ви.

3. Змістовий напрямок ( підготуватися до сприймання змісту твору)

Інсценізація вірша Л.Українки «Мамо, іде вже зима»

— Послухайте розмову між мамою і сином.

Син Мамо, іде вже зима,

Снігом травицю вкриває,

В гаю пташок вже нема…

Мати Знаю, знаю.

Чую, як за вікном завиває,

Шибки снігом заліплює!

Син Мамо, чи кожна пташина

В вирій на зиму літає?

Мати підводить сина до вікна.

Ні, не кожна

Онде, бачиш, пташина сивенька

Скаче швидко отам біля хати, —

Ще зосталась пташина маленька.

Син Чом же вона не втіка?

Нащо морозу чека?

Мати Не боїться морозу вона,

Не покине країни рідної,

Не боїться зими навісної,

Жде, що знову прилине весна.

Фізкультхвилинка

Грались довго ми в сніжки

І замерзли ручки й ніжки.

Щоб нам всім не застудитись —

Треба добре розігрітись.

Зараз ми погрієм ручки… ( розтирають руки)

Стибу — стрибу — стрибунці

Скачуть дітки, як зайці.

4. Повідомлення теми уроку

— Сьогодні ми прочитаємо оповідання Остапи Вишні про красивих і дуже корисних зимуючих птахів — фазанів. Розгляньте їх на малюнку. Які ці птахи? ( красиві, обережні, швидкі, червоні,поважні, корисні)

Розповідь вчителя

Фазан — це чудовий декоративний птах, особливо самець. Самки мають тьмяніше забарвлення і коротший хвіст. Улюбленим місцем перебування фазана є густі чагарникові зарості. Більшу частину свого життя він проводить на землі, а ночує переважно на дереві, на якому сидить, спустивши свій довгий хвіст майже вертикально вниз. Злітає круто вгору з сильним шумом, «свічкою», а потім переходить на горизонтальний політ.

Бігає надзвичайно швидко. Самочка висиджує 10 — 18 яєць протягом трьох тижнів. Гніздо мостить в густих заростях на землі. Пташенята, вилупившись, відразу залишають гніздо, починають швидко бігати і розшукувати собі їжу.

Живиться фазан ягодами, насінням, бруньками, молодими пагонами, влітку ще й комахами.

Найнебезпечнішими ворогами фазана є лисиці, пугачі.

Фазан належить до цінних мисливських птахів, його м’ясо смачне і поживне. Він прикрашає нашу природу. Крім того, фазан приносить велику користь, знищуючи шкідливих комах, навіть короладського жука. Тому цього надзвичайно цінного і красивого птаха розводять всюди, де є відповідні умови.

5. Розповідь про письменника Остапа Вишню. ( у 2 класі ми читали оповідання О.Вишні «Вдячний шпак»)

ІІІ. Етап «Вході читання»

1. Словникова робота.

Казахстан — держава;

повстяки — валянки;

повітка — господарське приміщення;

зоологічний парк

2. Первинний синтез ( цілісне сприймання оповідання)

Слухання тексту.

  1. Читання учнями оповідання;

б) Перевірка правильного сприймання твору.

— Чи сподобалось вам оповідання?

— Які почуття викликав цей твір ( радість, захоплення, задоволення, віра в доброту,чуйність людей)

— Назвіть головних героїв твору.

3. Повторне перечитування. Аналіз. Вибіркове читання.

— Знайдіть в тексті, про що мріяв Павлик? Підтвердь свою думку словами з оповідання.

— Яка розмова відбулася між дідусем і хлопчиком? Прочитайте.

— Що взяв дідусь із собою замість рушниці, йдучи в ліс? Прочитайте.

— Що побачив Павлик з дідусем у лісі?

— До чого закликає дідусь Павлика і нас усіх? Прочитайте.

4. Словесні малювання

— Розгляньте малюнок. Якими б словами з тексту ви б підписали його?

— Які інші малюнки до цього оповідання могли б зробити?

— Як би ви намалювали фазана?

5. Читання в особах.

6. Стислий переказ оповідання за частинами.

ІV. Підсумок

Який твір опрацювали?

— Хто автор?

— Яку головну думку ви винесли з уроку.

— Чому це оповідання вміщено в тему «Ой прийшли морози. І настала зима»?

( Події відбуваються взимку)

— Що ми можемо на прощання пообіцяти пташкам?

Не чути свисту — щебету

У нашому саду.

Невже звикать до шепоту

В пташиному роду.

Давайте обміркуємо

Обдумаємо все,

Ми лихо прорахуємо,

Що нам зима несе.

Мені ж оце ввижалися

Не лиш морози злі,

А й друзі, що зосталися

У птахів на землі.

Ніколи не зробимо школи

Ми пташці у ріднім краю.

Нехай звеселяють природу —

Співають для нас у гаю.

Ми — друзі і вірні, і щирі,

Бо ми бережем повсякчас,

Пташок, що літають у вирій,

І тих,що зимують у нас.

2. Оцінювання

3. Домашнє завдання

Стислий переказ твору О.Вишні «Фазани».

Намалювати ілюстрації до твору «Фазани»

http://www.fazanov.net/images/pheasant.jpg

База даних захищена авторським правом ©mediku.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка
Інформація Автореферат Анализ Диплом Додаток Доклад Задача Закон Занятие Звіт Инструкция

Рейтинг
( Пока оценок нет )
Понравилась статья? Поделиться с друзьями:
Добавить комментарий