Скачати 8.43 Mb.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 … 42
Відповідальна за випуск:
С. С. Фіцайло
Упорядники:
- В.Курсон — старший викладач кафедри біології Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя
- С. Фіцайло — головний спеціаліст Міністерства освіти і науки України С.П.Яценко — методист відділу змісту природничо-математичних навчальних предметів Українського центру оцінювання якості освіти
Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (лист №1/11-5142 від 21.10.2008р.)
Видання відповідає Державним санітарним правилам і нормам, затвердженим Постановою №9 Головного державного санітарного лікаря України від 01.03.2002р.
3-41 Збірник навчальних програм курсів за вибором та факультативів з біології для допрофільної підготовки та профільного навчання, рекомендованих для використання в загальноосвітніх навчальних закладах. — Кам’янець-Подільський: Аксіома, 2009. — 288 с.
ІБВК 978-966-496-124-7
Сі «Лм 1« їм її пііднніїя, 2009
УДК 37.015(073) ІІІІК 28я721
ISBN 978-966-496-124-7
•*»
Передмова
Упровадження профільного навчання у старшій школі — один із шляхів модернізації національної системи освіти, зумовлений зміною цілей навчання, зростанням вимог батьків і суспільства до якості освіти випускників, їх конкурентоспроможності на ринку праці, осмисленого вибору професії та власної самореалізації.
Профільне навчання забезпечує диференціацію освіти, створює оптимальні умови для виявлення задатків, розвитку інтересів і здібностей кожного учня, сприяє найбільш повному розкриттю та раціональному використанню можливостей кожного члена суспільства, забезпечує побудову нової дидактичної системи мотивації та організації індивідуалізованого навчання школярів.
Підходи до освітнього процесу в Україні закладено у Концепції профільного навчання в старшій загальноосвітній школі. Навчальними планами передбачено напрями диференціації’, природничо-математичний, філологічний, суспільно-гуманітарний, художньо-естетичний, технологічний, спортивний. Напрями конкретизуються в окремі профілі навчання.
Профіль навчання є комбінацією базових, профільних предметів та курсів за вибором.
Особлива роль у профільному навчанні відводиться курсам за вибором. їх обирають учні самі, що ставить школярів у ситуацію самостійної побудови освітньої траєкторії, професійного самовизначення. Основні функції курсів такі: забезпечення профільної прикладної і початкової професійної Спеціалізації навчання; орієнтація на вдосконалення навичок пізнавальної, організаційної діяльності; поглиблення і розширення змісту профільних предметів.
Мета курсів за вибором — орієнтація школярів на індивідуалізацію навчання та соціалізацію, на підготовку до усвідомленого і відповідального вибору сфери майбутньої професійної діяльності.
Тематика та зміст курсів за вибором мають відповідати таким вимогам:
- мати соціальну і особистісну значущість, актуальність, надавати інформацію для побудови обґрунтованих життєвих і професійних планів;
- сприяти соціалізації і адаптації учнів, створювати можливості для вибору індивідуальної освітньої траєкторії, усвідомленого професійного самовизначення;
- підтримувати вивчення базових і профільних загальноосвітніх предметів та забезпечувати умови для внутрішньопрофільної спеціалізації навчання;
- мати значний розвивальний потенціал;
Зформувати наукову картину світу;
- сприяти розвитку загальнонавчальних, інтелектуальних і професійних умінь та навичок, ключових компетенцій.
Також необхідною складовою організації профільного навчання є факультативні курси. Факультативні курси — це навчальні курси, зміст яких безпосередньо не пов’язаний із загальнообов’язковим навчальним змістом і які обираються учнем для розширення своєї загальної ерудиції, прилучення до нових сфер знання і людської діяльності.
Збірка пропонує загальноосвітнім навчальним закладам низку авторських програм курсів за вибором і факультативів для учнів 7-8-9-х та 10-11-х класів.
Зміст програм курсів за вибором для учнів 7-9-х класів спрямований на розвиток у школярів інтересу до природничого профілю (“Життя рослин”, “Світ кімнатних рослин”, “Аптека природи”), орієнтує на вибір профілю навчання у старшій школі (“Основи медичних знань”, “Організм людини очима біофізика”, “Мікробіологія з основами вірусології”), сприяє визначенню професійних інтересів і якостей школярів (“Основи психофізіологічних знань і вибір профілю навчання”, “Життєво компетентна особистість” тощо).
Для учнів старшої школи зміст програм курсів за вибором спрямований на внутрішньопрофільну спеціалізацію навчання і побудову індивідуальних освітніх траєкторій, наприклад, “Основи цитології”, “Лісознавство з основами лісівництва. Дендрологія”, “Основи антропології” тощо.
Курси за вибором дають можливість учням випробувати власні сили в різних навчальних предметах, а тому вони можуть бути короткими (14- 17 год), їх кількість має забезпечити можливість індивідуального вибору школяра.
Зміст програм курсів за вибором і факультативів, як і кількість годин, що передбачена у програмах, є орієнтовними. Учитель може творчо підходити до реалізації змісту цих програм, враховуючи інтереси та здібності учнів, потреби регіону у спеціалістах, можливості навчально-матеріальної бази школи.
І. Основи психофізіологічних знань і вибір профілю навчання
Факультативний курс для учнів 9-х класів загальноосвітніх шкіл (35 год, з них 4 год резервні)
Автор: Сябро С.А,
ЕДИИан—1^ШШШШШШШЯШШМЯВШШИШЯШШШЕШВШВЖЗЗШШ22ШШ
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Характерною тенденцією реформування сучасної освіти в Україні є її орієнтація на всебічний розвиток особистості, оволодіння нею психофізіологічними знаннями, які дадуть змогу адекватно адаптуватися в соціальному середовищі.
На уроках біології учні 9-х класів, вивчаючи основи вищої нервової та психічноїдіяльності людини, отримують елементи психофізіологічних знань.
Мета факультативного курсу “Основи психофізіологічних знань і вибір профілю навчання” полягає в тому, щоб доповнити вищевказані знання учнів, що дозволить вивявити індивідуальні особливості школяра, набути навичок орієнтації та свідомого самовизначення з профілем навчання і швидко адаптуватися до його умов.
Навчальна програма факультативу спрямована на допомогу вчителям та учням в організації допрофільної підготовки.
Програма містить вступ і 5 розділів: 1) “Поняття про особистість”,
- “Особистість і професійна діяльність”, 3) “Пізнавальні процеси особистості та їх значення для професійної діяльності”, 4) “Емоційно-вольова сфера особистості та її місце у професійній діяльності”, 5) “Індивідуаль- но-психологічні особливості особистості та їх значення у профільному самовизначенні”. Усі розділи тісно взаємопов’язані.
Програма складається з двох частин: змістової і результативної. Змістова частина включає теоретичні знання про психофізіологічні особливості людини, її біосоціальну природу тощо; практичні роботи, спрямовані на розвиток в учнів умінь і навичок самопізнання; дослідницьку роботу, яка сприяє розвитку творчих здібностей учнів.
В основу занять факультативного курсу покладена дослідницька робота учнів, яка має практичну спрямованість. Під час проведення досліджень учні самостійно, використовуючи різні методи (спостереження, аналіз, метод проектів тощо), розвивають свої творчі можливості і практично підтверджують здобуті теоретичні знання.
Результативна частина включає вимоги до рівня підготовки учнів і спрямована на виявлення умінь застосовувати знання через здатність характеризувати, пояснювати, обґрунтовувати, аналізувати, порівнювати, спостерігати, робити висновки, наводити приклади, виносити судження тощо. Все це дає змогу розвивати особистість учня: тренувати пам’ять, розвивати спостережливість, мислення, навчати прийомам самостійної навчальної діяльності, сприяти розвитку допитливості та інтересу до предмета.
Програма складена таким чином, щоб на кожному занятті після вивчення теоретичного матеріалу керівник мав можливість провести практичні роботи з метою виявлення особистісних якостей учня. Доцільно використовувати інтерактивні методи навчання (рольова гра, ситуативні завдання тощо), а результати дослідницької роботи використовувати як додаткові знання до основних, закладених у змісті програми. Під час занять кожен учень має змогу вільно висловлюватися, розвиваючи мову і мислення, формуючи життєву позицію, виявляючи свої нахили до того чи іншого профілю навчання.
годин
Науки, що вивчають психофізіологічні особливості людини. Значення психофізіологічних знань для професійного самовизначення та самореа- лізації
називає:
- науки, що вивчають психофізіологічні особливості людини;
обгрунтовує:
- значення психофізіологічних знань для професійного самовизначення, самореалі- зації
Поняття про індивід, індивідуальність, особистість. Структура особистості. Соціалізація особистості. Самооцінка та її корекція. Самовиховання. Практична робота № 1. Визначення рівня розвитку самооцінювання за допомогою методики Дембо-Рубін- штейна
називає:
- структуру особистості;
- чинники, що впливають на формування особистості;
характеризує:
- відмінності між поняттями: індивід, індивідуальність, особистість;
аналізує:
- рівень розвитку власної самооцінки;
1 2 3 4 5 6 7 8 9 … 42
База даних захищена авторським правом ©mediku.com.ua 2016
звернутися до адміністрації
Інформація Автореферат Анализ Диплом Додаток Доклад Задача Закон Занятие Звіт Инструкция