Скачати 0.85 Mb.
1 2 3
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ УНІВЕРСИТЕТ імені АЛЬФРЕДА НОБЕЛЯ
КАФЕДРА педагогіки та ПСИХОЛОГІЇ
ЗАТВЕРДЖУЮ:
ПРЕЗИДЕНТ__________Б.І. ХОЛОД
«___»____________2015 р.
Програма
вступних випробувань
з дисципліни
«Біологія»
для вступу на навчання
до Дніпропетровського університету імені Альфреда Нобеля
Для галузей знань:
0101 „Педагогічна освіта”,
0301 „ Соціально-політичні науки ”
1301 „Соціальне забезпечення”
Дніпропетровськ
2015
Програма вступних випробувань з дисципліни «Біологія» для вступу на навчання до Дніпропетровського університету імені Альфреда Нобеля / О.І. Крамар – Д.: Дніпропетровський університет імені Альфреда Нобеля, 2015. – 40 с.
Укладач: О.І. Крамар, викладач
Затверджено на засіданні кафедри педагогіки та психології.
Протокол № 11 від 19 січня 2015 р.
Відповідальний за випуск: Н.П. Волкова, д.педагог.н., проф., зав. кафедри педагогіки та психології
ЗМІСТ
1. Програма з біології для вступників до ВНЗ
матеріалу
Біологія наука про живу природу. Різноманітність живих організмів, середовища їх існування, класифікація. Рослинний світ – складова частина природи.
- основні систематичні категорії класифікації органічного світу;
- царства живої природи;
- науки, що вивчають життя;
наводить приклади:
- застосування біологічних знань у практичній діяльності людини: медицині, сільському господарстві, у справі охорони природи тощо
Основні процеси життєдіяльності рослини. Клітина, тканини, органи рослини, їх функції та взаємозв’язок. Середовища існування рослин. Зв’язки рослин із іншими компонентами екосистем. Відповідь рослин на подразнення.
- основні процеси життєдіяльності рослини (ріст, живлення, фотосинтез, дихання, транспорт речовин);
- умови, необхідні для життєдіяльності рослини;
- основні компоненти клітини рослини (оболонка, цитоплазма, ядро, пластиди, вакуолі):
- тканини рослини (твірні, покривні, основні, провідні);
- вегетативні органи рослини (корінь, пагін: брунька, стебло, листок) та їх функції;
наводить приклади:
- впливу факторів середовища на процеси життєдіяльності рослин
- рухів рослин;
- господарської цінності рослин;
- ґрунт як джерело поживних речовин;
- роль мінерального живлення в житті рослин;
- будову листка та його роль у забезпеченні процесу фотосинтезу, газообміні та випаровуванні;
порівнює:
- будову клітини рослин: дотримується правил:
- про основні функції рослинного організму;
- про зв’язок органів у рослинному організмі;
- про значення рослин у забезпеченні життя на Землі.
Нестатеве розмноження, його види. Вегетативне розмноження. Регенерація у рослин. Статеве розмноження. Будова та різноманітність квіток. Суцвіття. Запилення, запліднення. Насінина, плід, їх будова. Вплив умов середовища на проростання насінини. Ріст і розвиток рослин. Сезонні явища у житті рослин.
- види розмноження рослин;
- види нестатевого розмноження: вегетативне, спорами;
- способи вегетативного розмноження рослин у природі й у господарстві;
- частини квітки;
- способи запилення;
- способи поширення насінин і плодів;
наводить приклади:
- добових і сезонних ритмів рослин;
- одностатевих і двостатевих квіток, одно- і дводомних рослин;
- рослин з різними типами суцвіть, різними типами плодів, способами поширення плодів і насінин;
Загальна характеристика водоростей. Середовища існування. Пристосувальні риси будови й життєдіяльність водоростей. Різноманітність водоростей, їх значення в природі та в житті людини.
- основні місця, де ростуть водорості;
наводить приклади:
- використання водоростей людиною (їстівні, ліки, сировина для харчової та парфумерної промисловості);
- небезпечних явищ, які спричиняють водорості;
- одно- та багатоклітинних мікроскопічних (хламідомонада, спірогіра) та макроскопічних водоростей (морська капуста);
розпізнає:
- найпоширеніші явища, обумовлені масовим розвитком водоростей; характеризує:
- будову клітини водорості;
Мохоподібні, плавуноподібні, хвощеподібні, папоротеподібні. Середовища будови і процесів життєдіяльності. Значення вищих спорових рослин у природі та в житті людини.
- основні місця, де ростуть вищі спорові рослини;
наводить приклади:
- видів вищих спорових рослин, що зростають у найближчому оточенні;
- значення вищих спорових рослий в природі та в житті людини;
характеризує:
- загальні ознаки будови та розвитку представників плавуноподібних. хвощеподібних, папоротеподібних;
- розвиток вищих спорових рослин;
порівнює:
- Пристосувальні риси
розпізнає:
- спорові рослини у природі, на гербарних зразках, таблицях; спостерігає та описує:
- особливості будови мохоподібних, плавуноподібних, хвощеподібних, папоротеподібних;
- пристосування до середовища існування; дотримується правил.
Загальна характеристика голонасінних. Середовище існування. Пристосувальні риси будови й життєдіяльність голонасінних. існування. Різноманітність голонасінних рослин, Значення у природі та в житті людини.
- основні місця, де ростуть голонасінні;
наводить приклади:
- найпоширеніших представників голонасінних серед флори України і свого регіону;
- використання голонасінних рослин людиною;
розпізнає:
- голонасінні рослини у природі, за гербарними зразками, малюнками;
характеризує:
- загальні ознаки будови та розвитку голонасінних
- пристосування голонасінних до умов середовища існування
- особливості розмноження голонасінних
Покритонасінні
Загальна характеристика.
Класифікація покритонасінних. Характеристика класів і окремих родин. Значення покритонасінних рослин у природі та в житті людини. Сільськогосподарські, лікарські, декоративні рослини.
- класи та основні родини покритонасінних рослин;
- загальні ознаки класів Однодольні й Дводольні;
наводить приклади:
- рослин, що зростають на території України і в найближчому оточенні;
- рідкісних рослин, які потребують охорони;
- лікарських та отруйних рослин;
- декоративних рослин;
- сортів культурних рослин;
- використання рослин людиною;
розпізнає:
- види рослин свого регіону, рослини вивчених класів і родин;
- пристосування до умов місцезростання, що відображені в їхній будові;
пояснює:
- потребу в охороні окремих видів;
- значення рослин у житті людини;
- значення рослин у природі;
порівнює:
- будову рослин різних класів та родин;
- пристосування рослин до різних умов середовища;
Загальна характеристика грибів. Різноманітність грибів. Поширення, середовища існування. Значення грибів у природі і в житті людини.
- загальні ознаки царства Гриби;
- паразитарних, цвілевих, шапкових грибів;
- найпоширеніших видів грибів свого регіону;
- використання грибів людиною;
характеризує:
- будову гриба;
- взаємозв’язок грибів і вищих рослин;
- значення штучного вирощування грибів;
порівнює:
- плодові тіла їстівних та отруйних грибів;
застосовує знання:
- для обґрунтування прийомів зберігання продуктів харчування:
Загальна характеристика лишайників як симбіотичних організмів. Значення лишайників у природі та в житті людини.
- найпоширеніших видів лишайників свого регіону;
характеризує:
- будову лишайника як симбіотичного організму;
- живлення, розмноження, ріст і розвиток лишайників;
- пристосування лишайників до умов середовища;
порівнює:
- гриби і рослини, лишайники;
робить висновок:
- про значення лишайників у природі та в житті людини.
Загальна характеристика
бактерій. Різноманітність. Значення у природі та в житті людини
- загальні ознаки бактерій;
- середовища життя бактерій;
наводить приклади:
- взаємозв’язків бактерій та інших організмів;
- бактерій, які спричинюють захворювання рослин, тварин, людини
порівнює:
- життєдіяльність бактерій та ціанобактерій;
застосовує знання для:
- обґрунтування способів зберігання продуктів харчування;
Середовище існування та його чинники.Розселення рослин у природі. Екологічні групи рослин. Життєві форми рослин. Взаємодія рослин, грибів, бактерій та їх роль в екосистемах. Охорона природи.
- середовища існування рослин;
- основні життєві форми рослин (дерева, кущі, трави);
- основні екологічні групи рослин;
- основні типи рослинних угруповань;
- рідкісні рослини свого регіону;
наводить приклади:
- пристосування рослин до середовища існування;
розпізнає:
- дерев’янисті та трав’янисті рослини;
характеризує:
- адаптивне значення різних життєвих форм та екологічних груп рослин;
спостерігає та описує, пояснює:
- природоохоронну діяльність людини, що має на меті збереження природного біорізноманіття;
застосовує знання:
- про будову організмів як результат їх пристосування до умов середовища.
Різноманітність тварин та їх класифікація. Роль тварин у житті людини.
- царства живої природи;
- ознаки живих організмів;
- ознаки, що відрізняють тварин від рослин, грибів та бактерій;
- основні систематичні категорії царства Тварини;
розпізнає:
- представників різних царств організмів;
наводить приклади, робить висновок:
- про значення тварин у житті людини.
Основні процеси життєдіяльності тварини. Клітинна будова тварин та особливості клітин тварин. Тканини, органи і системи органів тварин, їх функції. Середовища існування тварин. Поведінка тварин. Різноманітність способів життя тварин. Зв’язки тварин з іншими компонентами екосистем.
- ознаки тваринної клітини;
- органи і системи органів;
- функції тварини (подразливість, рух, живлення, дихання, виділення, розмноження, ріст і розвиток):
- середовища існування тварин;
- способів дихання тварин;
- проявів поведінки відомих йому тварин;
- взаємозв’язків рослин та тварин;
порівнює:
- будову клітин рослин і тварин;
- типи живлення: автотрофний і гетеротрофний;
характеризує:
- поведінку тварин;
робить висновок:
- про значення тварин в екосистемах;
- про особливості організації організму тварин.
Загальна характеристика та різноманітність найпростіших -мешканців прісних водойм (амеба протей, евглена зелена, інфузорія туфелька), морів (форамініфери та радіолярії) та ґрунту. Паразитичні найпростіші (дизентерійна амеба, малярійний плазмодій тощо). Роль найпростіших у екосистемах та їх значення для людини.
- загальні ознаки підцарства Найпростіші;
- середовища існування найпростіших;
наводить приклади:
- найпоширеніших представників найпростіших; порівнює:
- будову і процеси життєдіяльності одноклітинних рослин і тварин
характеризує:
- пристосування найпростіших тварин до середовищ життя;
спостерігає та описує: застосовує знання:
- для дотримання правил особистої гігієни, що захищають від зараження паразитичними найпростішими;
- дотримується правил роботи з мікроскопом;
робить висновок:
- про значення найпростіших у екосистемах.
Губки. Кишковопорожнинні
Загальна характеристика та різноманітність багатоклітинних тварин. Тип Губки. Загальна характеристика, роль у природі та значення для людини. Тип Кишковопорожнинні. Загальна характеристика та різноманітність кишковопорожнинних. Роль кишковопорожнинних у екосистемах та значення для людини. Охорона губок та кишковопорожнинних
- загальні ознаки організмів підцарства Багатоклітинні;
наводить приклади:
- представників прісноводних і морських губок та кишковопорожнинних;
- ускладнення організації кишковопорожнинних порівняно з найпростішими;
порівнює:
- особливості організації одноклітинних та багатоклітинних тварин;
- функції клітин одноклітинних та багатоклітинних тварин;
розпізнає:
- життєві форми представників типу Кишковопорожнинні (за малюнками);
характеризує:
- спосіб життя губок та кишковопорожнинних;
пояснює:
- роль губок та кишковопорожнинних у екосистемах;
- значення губок та кишковопорожнинних для людини;
- необхідність заходів охорони губок та кишковопорожнинних; застосовує знання:
- для пояснення значення губок та кишковопорожнинних у природі та житті людини;
Тип Плоскі черви.
Загальна характеристика,
різноманітність.
Круглі черви. Загальна
характеристика, різноманітність.
Тип Кільчасті черви.
Загальна характеристика,
різноманітність. Роль червів у екосистемах.
Значення для людини.
- загальні ознаки плоских, круглих та кільчастих червів;
наводить приклади:
- вільноживучих видів червів;
- червів — паразитів людини, тварин і рослин;
- ускладнення організації червів порівняно з кишковопорожнинними
- пристосування паразитичних червів до їх способу життя;
розпізнає:
- органи та системи органів, порожнину тіла аскариди на таблицях і наочності;
характеризує:
- життєві цикли найпоширеніших паразитичних червів; пояснює:
- пристосування в будові та процесах життєдіяльності паразитичних червів до їх способу життя;
- роль червів у екосистемах та житті людини;
застосовує знання:
- про життєві цикли паразитичних червів для попередження зараження ними; дотримується правил особистої гігієни;
робить висновок:
- про особливості вільноживучих червів та їхню роль у екосистемах для обгрунтування заходів їх охорони;
Загальна характеристика типу Членистоногі. Клас Ракоподібні. Загальна характеристика класу. Різноманітність ракоподібних. Роль ракоподібних у екосистемах, їх значення для людини.
Клас Павукоподібні. Загальна характеристика класу. Різноманітність павукоподібних та їх роль у екосистемах. Значення в житті людини.
Клас Комахи. Загальна характеристика класу. Особливості розвитку. Поведінка комах. Різноманітність комах. Роль комах у екосистемах, їх значення для людини. Охорона членистоногих
- загальні ознаки типу Членистоногі;
- загальні ознаки організмів ракоподібних, павукоподібних, комах
наводить приклади:
- видів ракоподібних, павукоподібних, комах, що зустрічаються у своєму регіоні;
- видів, що потребують охорони;
- видів, що є паразитами людини, тварин і рослин, переносниками збудників хвороб;
- видів, що завдають шкоди сільському господарству;
розпізнає:
- представників класів членистоногих на таблицях, наочних посібниках, у колекціях та природі;
характеризує:
- способи життя членистоногих;
- роль членистоногих у екосистемах;
пояснює:
- роль кліщів у природі та житті людини;
- значення у житті людини;
порівнює:
- особливості організації членистоногих та кільчастих червів;
- особливості організації ракоподібних, павукоподібних та комах;
спостерігає та описує:
- поведінку комах;
- процеси життєдіяльності комах;
- застосовує знання:
- для боротьби з комахами, що завдають шкоди людині;
- для збереження комах;
дотримується правил:
- спостереження за сезонними змінами у житті членистоногих;
робить висновок:
- про значення членистоногих в екосистемах і в житті людини.
Загальна характеристика, різноманітність молюсків. Роль молюсків у екосистемах, їх значення для людини.
- загальні ознаки представників типу Молюски;
наводить приклади:
- найпоширеніших видів молюсків свого регіону, шкідників сільського господарства, проміжних хазяїв паразитичних червів;
- значення молюсків у житті людини;
- взаємозв’язків тварин у екосистемах;
розпізнає:
- молюсків на таблицях, у природі, колекціях; характеризує:
- середовища існування молюсків;
- особливості будови молюсків;
- пристосованість молюсків до умов існування;
робить висновок:
- про значення молюсків у екосистемах і в житті людини.
Загальна характеристика типу Хордові. Підтип Безчерепні та Черепні (Хребетні). Загальна характеристика підтипу Черепні. Клас Хрящові риби. Загальна характер-ристика класу, особи-вості процесів життє-діяльності, поведінки, різноманітність хрящових риб. Роль в екосистемах та госпо-дарське значення хрящових риб. Клас Кісткові риби. Загальна характеристика класу, особливості процесів життєдіяльності. Поведінка і сезонні явища у житті риб. Різноманітність кісткових риб. Роль у водних екосистемах. Значення риб у житті людини. Рибне господарство. Охорона риб.
- загальні ознаки типу Хордові;
- загальні ознаки підтипу Безчерепні;
- загальні ознаки представників класів Хрящові і Кісткові риби;
наводить приклади:
- ознаки пристосованості в будові, процесах життєдіяльності, поведінці риб до середовища існування;
розпізнає:
- органи і системи органів ланцетника на постійних мікропрепаратах;
характеризує:
- середовище існування, особливості зовнішньої і внутрішньої будови, процесів життєдіяльності риб;
- спосіб життя риб, особливості зовнішньої будови, покриви риб;
пояснює:
- значення поведінки риб у їх пристосованості до середовища існування;
- значення збереження видової різноманітності риб, необхідність регулювання їхньої чисельності;
- значення риб у природі та в житті людини;
- застосування знань про життєдіяльність риб у житті людини;
робить висновок:
- про значення риб у екосистемах і в житті людини
Загальна характеристика класу Земноводні. Особливості процесів життєдіяльності та поведінки. Сезонні явища в житті земноводних. Різноманітність земноводних. Роль земноводних у екосистемах, їх значення для людини. Охорона земноводних
- характерні ознаки земноводних;
наводить приклади:
- видів земноводних, у т.ч. поширених в Україні, своєму регіоні;
- рідкісних видів земноводних;
- ускладнення будови і процесів життєдіяльності земноводних порівняно з рибами;
- пристосування у будові, процесах життєдіяльності земноводних до життя у водяному та наземному середовищах існування;
пояснює:
- пристосування земноводних до наземного способу життя;
- взаємозв’язки будови і функціонування організму земноводних;
- взаємозв’язки земноводних з іншими організмами і з неживою природою;
порівнює:
- організацію земноводних та риб, хвостатих та безхвостих земноводних;
- риси пристосованості земноводних до життя у водному та наземному середовищах мешкання;
життєдіяльності та поведінки. Сезонні явища в житті плазунів. Різноманітність плазунів. Роль плазунів у екосистемах, їх значення для людини. Охорона плазунів
- загальні ознаки представників класу Плазуни
наводить приклади:
- видів плазунів, поширених в Україні та власному регіоні;
- рідкісних видів плазунів;
розпізнає:
- деякі найпоширеніші види плазунів;
- органи плазунів на малюнках та препаратах;
характеризує:
- спосіб життя плазунів;
- розмноження і розвиток;
пояснює:
- роль плазунів у екосистемах;
- значення плазунів для людини;
порівнює:
- організацію плазунів та земноводних;
робить висновок:
- про значення плазунів у екосистемах та в житті людини.
Загальна характеристика класу Птахи. Особливості життєдіяльності птахів. Риси пристосованості до польоту та різних середовищ життя. Різноманітність птахів. Розмноження і розвиток птахів. Сезонні явища у житті птахів. Поведінка птахів: влаштування гнізд, шлюбна поведінка, турбота про потомство. Перельоти птахів. Роль птахів у екосистемах, їх значення для людини. Охорона птахів. Птахівництво.
- птахів, що мають господарське значення;
- видів птахів, які потребують охорони;
- рис відмінності будови птахів порівняно з плазунами;
- рис пристосованості птахів до польоту;
- сезонних явищ у житті птахів;
розпізнає:
- найпоширеніших птахів свого регіону у природі;
- птахів кількох найпоширеніших рядів на малюнках;
пояснює:
- значення турботи про потомство у птахів;
- значення сезонних міграцій в житті деяких птахів;
- роль птахів у природі і значення для людини;
- вплив діяльності людини на середовища життя птахів і їхню чисельність;
- необхідність охорони птахів;
характеризує:
- пристосування птахів до польоту;
- різноманітність зв’язків птахів із середовищем існування;
- причини сезонних явищ у житті птахів;
- особливості розмноження, шлюбну поведінку та розвиток птахів
порівнює:
- організацію плазунів та птахів;
- спосіб життя холоднокровних та теплокровних тварин;
дотримується правил:
- роботи з польовими визначниками та атласами;
- ведення фенологічних спостережень;
робить висновок:
- про значення птахів у екосистемах та в житті людини
характеристика класу Ссавці. Особливості життєдіяльності ссавців.
Різноманітність ссавців. Сезонні явища у житті ссавців, їхня поведінка. Роль ссавців у екосистемах, їх значення для людини. Охорона ссавців. Тваринництво. Охорона ссавців.
- загальні ознаки класу Ссавці;
наводить приклади:
- видів ссавців фауни України;
- ссавців, що поширені в його регіоні;
- ссавців, що потребують охорони;
- свійських ссавців;
- ускладнення будови і процесів життєдіяльності ссавців порівняно з плазунами;
- пристосування ссавців у будові, процесах життєдіяльності, поведінці до різних середовищ існування;
характеризує:
- спосіб життя ссавців;
- особливості поведінки ссавців;
- різноманітність зв’язків ссавців із середовищем існування;
пояснює:
- особливості пристосування ссавців деяких рядів до середовища існування;
спостерігає за:
- поведінкою свійських та диких ссавців;
робить висновок:
- про значення ссавців у екосистемах та в житті людини.
Взаємовідносини людини з іншими видами тварин. Охорона тваринного світу. Червона книга України. Природоохоронні території. Основні етапи історичного розвитку тваринного світу.
- основні етапи розвитку історичного світу;
- заповідники та заповідні території України;
наводить приклади:
- форм співіснування організмів в угрупованнях;
- впливу людини на тваринний світ;
характеризує:
- значення тварин у житті людини;
робить висновок:
- про роль біорізноманіття організмів в існуванні біосфери, регулювання чисельності видів;
- про потребу в аналізі господарської діяльності людини з огляду на збереження стану природи;
- про ускладнення тваринного світу в процесі еволюції.
Біологічні науки, що вивчають організм людини. Значення знань про людину для збереження її здоров’я. Походження людини. Особливості виду Homo sapiens. Соціальне та культурне успадкування.
- біологічні науки, що вивчають людину;
- місце людини в системі живої природи;
характеризує:
- особливості еволюції виду Homo sapiens;
- гіпотези походження виду Homo sapiens;
- раси людей;
пояснює:
- роль біологічних і соціальних факторів в еволюції людини;
робить висновок:
- про місце людини в системі органічного світу.
- тканини організму людини;
- органи людини;
наводить приклади:
- різних типів клітин;
характеризує:
- клітинну будову організму людини;
- типи тканин;
- організм людини як систему;
пояснює:
- принцип нервової регуляції;
- принцип ендокринної регуляції;
- принцип імунної регуляції
робить висновок:
- про організм людини як біологічну систему.
Будова і функції опорно-рухової системи. Кісткова та хрящова тканини. Розвиток кісток. Сполучення кісток. Будова скелета людини. Будова і функції скелетних м’язів. Види м’язів. Механізм скорочення м’язів. Сила м’язів. Втома м’язів.
- значення опорно — рухової системи;
- типи з’єднання кісток;
- основні групи м’язів; розпізнає на малюнках, муляжах, власному організмі:
- групи м’язів;
- види кісток;
- відділи скелета;
- скелетні м’язи;
характеризує:
- будову і ріст, вікові зміни складу кісток;
- типи суглобів
- основні відділи скелета;
- посмуговану м’язову тканину;
- будову скелетних м’язів, групи мязів;
- роботу скелетних м’язів, механізми стомлення;
пояснює
- взаємозв’язок органів опорно-рухової системи;
- фізіологічні відмінності організмів жінок і чоловіків;
- про особливості опорно-рухової системи для попередження травм і захворювань;
Внутрішнє рідке середовище організму людини. Склад і функції крові. Захисні функції крові. Імунітет. Специфічний і неспецифічний імунітет. Зсідання крові
- склад і функції крові;
- види імунітету (клітинний, гуморальний);
розпізнає:
- клітини крові на малюнках;
характеризує:
- плазму крові;
- будову і функції еритроцитів, лейкоцитів і тромбоцитів;
- імунітет, його значення, регуляцію;
- імунні реакції організму;
- зсідання крові як захисну реакцію організму;
- групи крові: система ABO, резус-фактор; обґрунтовує: пояснює:
- значення лімфи, тканинної рідини;
- поняття гомеостаз;
застосовує знання:
- для запобігання ВІЛ-інфікуванню.
Органи кровообігу: серце і судини Будова і функції серця. Судинна система. Рух крові по судинах. Велике і мале коло кровообігу. Регуляція кровопостачання органів. Лімфообіг та його значення.
- кровоносні судини;
розпізнає:
- органи кровообігу на малюнках;
характеризує:
- будову і роботу серця;
- особливості будови серцевого м’яза;
- властивості серцевого м’яза;
- серцевий цикл;
- роботу серця;
- автоматію роботи серця;
- фактори, які впливають на роботу серцево-судинної системи; пояснює:
- регуляцію роботи серцево — судинної системи;
застосовує знання для:
- надання першої допомоги при кровотечах;
Значення дихання. Будова і функції органів дихання. Голосовий апарат. Дихальні рухи. Газообмін у легенях і тканинах. Нейрогуморальна регуляція дихання
- функції органів дихання;
характеризує:
- процеси дихання
- регуляцію дихальних рухів;
- механізми легеневого дихання;
пояснює:
- механізм кровообігу у легенях і тканинах;
- нервову і гуморальну регуляцію процесу дихання;
порівнює і обґрунтовує
- різницю складу повітря, що вдихається і видихається;
застосовує знання для:
- профілактики захворювань органів дихання
Енергетичні потреби організму. Типи поживних речовин. Харчування і здоров’я. Будова і функції органів травлення, травних залоз. Травлення у тонкому кишечнику. Функції товстого кишечника. Регуляція травлення
- органи травної системи;
- травні залози;
характеризує:
- їжу як джерело енергії;
- процеси живлення і травлення
- будову шлунка, травлення в шлунку,
- ферменти шлункового соку;
- значення соляної кислоти для травлення в шлунку;
- регуляцію соковиділення, рухової активності шлунка;
- будову і функції тонкого кишечника;
- травлення в тонкому кишечнику;
пояснює:
- роль печінки і підшлункової залози в травленні;
- значення ворітної системи печінки;
- спостерігає та описує:
- дію ферментів слини на крохмаль;
застосовує знання:
- про будову і функції органів травлення для профілактики захворювань органів травлення, харчових отруєнь;
Підтримка температури тіла. Теплопродукція. Тепловіддача. Будова і функції шкіри. Роль шкіри в терморегуляції
- функції шкіри;
розпізнає:
- складові шкіри на малюнках;
- характеризує:
- процеси теплообміну;
- механізми терморегуляції;
пояснює:
- механізми терморегуляції;
обґрунтовує:
- значення шкіри в пристосуванні організму до умов навколишнього середовища;
спостерігає та описує:
- будову шкіри та її похідних;
застосовує знання:
- для профілактики захворювань шкіри.
Будова і функції сечовидільної системи. Регуляція кількості води в організмі. Роль шкіри у виділенні продуктів життєдіяльності
- органи та функції сечовидільної системи;
розпізнає:
- будову і функції нирок;
пояснює:
- утворення первинної і вторинної сечі,
- рефлекторний характер виведення сечі;
- значення виділення із організму кінцевих продуктів обміну;
- регуляцію процесів виділення;
застосовує знання:
- для профілактики захворювань сечовидільної системи.
Принципи роботи ендокринної системи. Залози внутрішньої секреції Гормони. Гіпоталамо-гіпофізарна система.
- залози внутрішньої секреції;
- місце розташування залоз внутрішньої секреції в організмі людини;
характеризує:
- роль гіпоталамуса в регуляції роботи ендокринної системи;
- значення гіпофіза в регуляції роботи ендокринної системи;
пояснює:
- зворотний позитивний і негативний зв’язки.
- зв’язок ендокринної та імунної систем в регуляції функцій організму людини;
- роль нервової системи в регуляції функцій ендокринних залоз;
обґрунтовує:
- значення ендокринної системи в підтриманні гомеостазу і адаптації організму.
Етапи онтогенезу людини. Формування статевих ознак. Генетичне визначення статі. Будова статевих органів. Розвиток статевих клітин. Менструальний цикл. Запліднення. Ембріональний розвиток. Функції плаценти. Постембріональний розвиток людини.
- первинні та вторинні статеві ознаки людини;
- періоди онтогенезу людини;
характеризує:
- реалізацію в людини функції продовження роду;
- будову і функції статевих залоз людини;
- розвиток дитини після народження;
- вікові особливості статевого дозрівання хлопчиків і дівчаток;
- особливості підліткового віку;
- старіння і смерть;
пояснює:
- роль ендокринної системи в регуляції гаметогенезу, овуляції, вагітності, постембріонального розвитку людини;
застосовує знання:
- для запобігання хворобам, що передаються статевим шляхом, та попередженню ВІЛ-інфікування.
Будова нервової системи. Центральна і периферична нервова система людини. Регуляція рухової активності Спинний мозок. Головний мозок. Стовбур мозку. Мозочок. Підкоркові ядра. Довільні рухи і кора головного мозку. Регуляція роботи внутрішніх органів Вегетативна (автономна) нервова система. Симпатична та парасимпатична нервові системи, їх функції. Взаємодія регуляторних систем організму
- складові центральної й периферичної нервової системи;
характеризує:
- сіру і білу речовину спинного мозку;
- відділи головного мозку;
- будову головного мозку;
- функції стовбуру головного мозку;
- функції мозочку;
- функції підкоркових ядер;
- соматичну нервову систему;
- вегетативну нервову систему;
- симпатичну та парасимпатичну нервову систему;
- ретикулярну формацію і лімбічну систему;
- фактори, які порушують роботу нервової системи;
пояснює:
- нервову регуляцію рухової активності людини;
- роль кори головного мозку в регуляції довільних рухів людини;
- нервову регуляцію роботи внутрішніх органів людини;
- значення нервової системи для узгодження функцій організму зі змінами довкілля;
- механізми взаємодії регуляторних систем організму;
застосовує знання:
- для обґрунтування необхідності дотримання режиму праці та відпочинку;
системою.
Сенсорні системи
Зв’язок організму людини із зовнішнім середовищем. Загальна характеристика сенсорних систем. Будова аналізаторів. Зорова сенсорна система, слухова сенсорна система. Сенсорні системи смаку, нюху, рівноваги, руху, дотику, температури, болю.
- основні сенсорні системи,
характеризує
- особливості будови і функції зорової, слухової, нюхової, смакової сенсорних систем;
- сенсорні системи рівноваги, руху, дотику, температури, болю;
- процеси сприйняття світла, кольору, простору, звуку, запаху, смаку, рівноваги тіла;
пояснює:
- значення сенсорних систем для забезпечення процесів життєдіяльності організму та взаємозв’язку організму і середовища;
обґрунтовує:
- взаємозв’язок будови і функцій сенсорних систем; робить висновок:
- про роль сенсорних систем у житті людини
Ретикулярна формація мозку і рівні сприйняття інформації. Сон. Біоритми. Структура інстинктивної поведінки, її модифікації. Види навчання. Пам’ять. Види пам’яті. Набута поведінка.
- види пам’яті;
- види сну;
- наводить приклади:
- інстинктивної і набутої поведінки;
характеризує:
- роль ретикулярної формації мозку у сприйнятті інформації;
- сон як функціональний стан організму;
- біоритми людини;
пояснює:
- пристосувальну роль поведінки людини;
- біологічне значення сну;
- модифікації інстинктивної поведінки людини;
- механізми пам’яті;
Мислення і кора великих півкуль головного мозку. Функціональна асиметрія мозку. Мова. Індивідуальні особливості поведінки людини. Характер людини. Свідомість.
- функціональну спеціалізацію півкуль великого мозку;
- компоненти особистості;
- роль кори головного мозку у мисленні; фізіологічні основи мовлення;
- особливості психічної діяльності людини;
- чинники, що впливають на формування особистості;
пояснює:
- зв’язок мотивації і емоцій;
- особливості функціональної асиметрії мозку у різних індивідів;
- причини індивідуальних особливостей поведінки людини;
обґрунтовує:
- роль самовиховання у формуванні особистості;
- вплив соціальних факторів на формування особистості;
робить висновок:
- про біосоціальну природу людини;
- рівні організації життя;
наводить приклади:
- значення біологічної науки в житті людини і суспільства;
- застосування різних методів у вивченні живої природи;
характеризує:
- методи біологічних досліджень (описовий, порівняльний, експериментальний, статистичний, моделювання);
- рівні організації живої матерії;
- органогенні елементи;
характеризує:
- хімічні елементи, найважливіші для організму людини;
- роль води і інших неорганічних речовин в живих системах;
обґрунтовує:
- необхідність квотування промислових викидів країнами світу;
пояснює:
- гранично допустиму концентрацію речовин у складі води, їжі, засобів побутової хімії, косметичних препаратів тощо;
- причини ендемічних та екологічних хвороб людини;
- органічні речовини;
наводить приклади:
- ролі органічних речовин у життєдіяльності людини;
- застосування ферментів у господарстві,
характеризує:
- молекулярний рівень організації живого;
- будову, властивості і функції білків і нуклеїнових кислот;
- білки, що входять до складу вірусів, пріонів;
- нуклеїнові кислоти, що входять до складу вірусів;
обґрунтовує:
- взаємозв’язок будови органічних речовин з їх функціями;
пояснює:
- хімічну сталість організмів;
- біокаталіз;
застосовує знання:
- для розв’язання вправ з молекулярної біології;
робить висновок:
- про єдність хімічного складу живої і неживої природи
Історія вивчення клітини. Методи цитологічних досліджень. Будова клітин прокаріотів і еукаріотів. Клітинні мембрани.
Поверхневий апарат клітини- система отримання інформації з зовнішнього середовища, його функції Ядро — система збереження спадкової інформації. Будова ядра. Функції ядра. Нуклеоїд прокаріотичних клітин.
- методи вивчення клітин;
- типи організації клітин;
- функції поверхневого апарату клітин;
- функції ядра;
наводить приклади:
- про- та еукаріотичних організмів;
розпізнає:
- клітини прокаріотів і еукаріотів на фотографіях, малюнках і схемах;
характеризує:
- клітинну теорію Т Шванна і її роль в обґрунтуванні єдності органічного світу;
- будову клітини прокаріотів і еукаріотів;
- особливості будови і функції клітинних мембран;
обґрунтовує:
- взаємозв’язок клітини із зовнішнім середовищем;
- проникнення в клітини вірусів, зокрема ВІЛ;
- керівну роль спадкової програми у життєдіяльності клітин; — роль електричних явищ у житті клітини;
порівнює:
- два типи організації клітин;
спостерігає та описує:
- явище плазмолізу, деплазмолізу в клітинах рослин;
робить висновок:
- про загальний план будови клітин всіх організмів;
- про біологічну роль ядра
ендоплазматична сітка, апарат Гольджі, лізосоми, вакуолі Двомембранні органели: мітохондрії і процес дихання, пластиди і процес фотосинтезу.
- органели клітини
наводить приклади:
- процесів, які відбуваються в цитоплазмі клітини;
розпізнає:
- компоненти клітин на схемах, електронних мікрофотографіях;
характеризує:
- цитоплазму, її складові;
- функціональне значення цитозолю і цитоскелету;
- процеси біосинтезу білка, фотосинтезу; аеробного і анаеробного дихання;
обґрунтовує:
- об’єднання одномембранних органел у єдину систему;
пояснює:
- значення гліколізу;
порівнює:
- процеси, які відбуваються в цитоплазмі про- і еукаріотів;
спостерігає та описує:
- рух цитоплазми у клітинах рослин;
цілісна система
Клітинний цикл. Мітоз,
Мейоз. Каріотип. Обмін речовин і енергії в клітині. Сучасна клітинна теорія. Цитотехнології.
- положення сучасної клітинної теорії;
наводить приклади:
- клітин, що не діляться;
- застосування цитотехнологій для лікування хвороб людини;
розпізнає:
- структурні компоненти хромосом;
- фази мітозу та мейозу;
характеризує:
- будову і функції хромосом;
- процеси мітозу та мейозу;
- клітину як цілісну систему;
обґрунтовує:
- подібність і відмінності в будові клітин організмів різних царств у зв’язку зі способом їхнього життя;
- принципи диференціювання клітин;
- можливості регуляції продуктивності фотосинтезу;
порівнює:
- клітини про- і еукаріотів;
робить висновок:
- клітина — елементарна цілісна жива система.
Роль в природі та в житті людини.
- віруси, пріони. неклітинні форми життя; життєві цикли.
наводить приклади:
- хвороб людини, які викликаються вірусами і пріонами;
розпізнає:
- віруси і бактеріофаги на малюнках, схемах;
характеризує:
- будову та життєвий цикл вірусів;
- особливості вірусів і пріонів, їх роль в природі та в житті людини;
пояснює:
- принципи профілактики вірусних хвороб людини, зокрема ВІЛ/СНІДу;
- гіпотези походження неклітинних форм життя;
- шляхи розповсюдження вірусних хвороб людини;
дотримується правил:
- поведінки в місцях, де можливе зараження вірусами;
робить висновок:
- віруси — паразитичні неклітинні форми життя.
Прокаріоти. Еукаріоти. Особливості їх організації. Бактерії. Роль бактерій у природі та в житті людини. Колоніальні організми.
- одноклітинні організми;
наводить приклади:
- одноклітинних прокаріотичних організмів;
- одноклітинних рослин, тварин, грибів;
характеризує:
- спосіб життя і стратегію бактерій;
- бактерії: автотрофні, сапротрофні, паразитичні, симбіотичні, аеробні та анаеробні;
обґрунтовує:
- відмінності одноклітинних еукаріотичних організмів від клітин багатоклітинних організмів;
пояснює:
- роль бактерій в екосистемах;
- значення бактерій у господарський діяльності людини;
- значення мікробіологічної промисловості;
організми.
Багатоклітинні організми без справжніх тканин. Багатоклітинні організми зі справжніми тканинами. Будова и функції тканин. Гістотехнології. Багатоклітинні організми: гриби, рослини, тварини. Органи
багатоклітинних організмів. Регуляція функцій у багатоклітинних організмів. Колонії багатоклітинних організмів. Зміст навчального матеріалу.
- багатоклітинні організми; тканини; органи;
- системи органів тварин;
наводить приклади:
- застосування гістотехнологій для лікування хвороб людини;
- колоній багатоклітинних організмів;
характеризує:
- тканинний, органний, організменний рівні організації життя;
- стовбурові клітини багатоклітинних організмів;
- типи тканин рослин і тварин;
- принципи організації і функціонування багатоклітинних організмів;
обґрунтовує:
- взаємозв’язок будови і функції тканин;
- значення процесу диференціювання клітин, утворення тканин і органів;
пояснює:
- принципи гістотехнологій, їх значення у лікуванні хвороб людини
порівнює:
- організацію рослин, тварин і грибів;
- регуляцію функцій організму рослин і тварин;
Нестатеве розмноження організмів. Статеве розмноження організмів. Будова і утворення статевих клітин.
- способи розмноження організмів;
наводить приклади:
- вегетативного розмноження у тварин і рослин;
характеризує:
- нестатеве і статеве розмноження організмів;
- будову статевих клітин;
пояснює:
- значення статевих клітин у забезпеченні безперервності життя виду;
порівнює:
- статеве і нестатеве розмноження;
спадковості.
Основні поняття генетики. Методи генетичних досліджень. Закони Г.Менделя, їх статистичний характер і цитологічні основи. Хромосомна теорія спадковості. Зчеплене спадкування. Взаємодія генів. Позаядерна спадковість.
- основні поняття генетики;
наводить приклади:
- спадковості;
характеризує:
- методи вивчення спадковості людини;
- закони Г. Менделя;
- взаємодію генів;
пояснює:
- поняття ген, регуляторний і структурний ген, генотип, фенотип, домінантні й рецесивні стани ознак, алельні гени, гетерозиготи, гомозиготи;
обґрунтовує:
- роль спадковості в еволюції;
- значення законів спадковості для практичн діяльності людства
порівнює:
- гомозиготи і гетерозиготи;
Комбінативна мінливість. Мутаційна мінливість. Види мутацій. Мутагени. Модифікаційна мінливість.
- значення спадкової мінливості;
- значення неспадкової мінливості;
- мутагенні фактори;
наводить приклади:
- спадкової мінливості;
характеризує:
- закономірності мінливості;
- причини модифікаційної мінливості;
- норму реакції;
пояснює:
- адаптивний характер модифікаційних змін;
обґрунтовує:
- роль мутацій в еволюції;
Основні закономірності функціонування генів у про- і еукаріотів. Генетика людини. Роль генотипу і середовища у формуванні фенотипу.
Диференціація клітин. Химерні та трансгенні організми. Генетичні основи селекції організмів. Основні напрямки сучасної біотехнології.
- завдання сучасної біотехнології;
- методи селекції;
наводить приклади:
- районованих сортів рослин, порід тварин;
- речовин (продукції), які одержують методами генної інженерії;
характеризує:
- функції генів;
- генну інженерію;
- генну терапію;
пояснює:
- значення картування геному людини;
обґрунтовує:
- необхідність обережного ставлення до втілення продуктів від генетичне модифікованих організмів;
порівнює:
- класичні методи селекції з біотехнологічними;
- періоди онтогенезу у багатоклітинних організмів;
- критичні періоди розвитку людини;
наводить приклади:
- застосування ембріотехнологій людиною;
характеризує:
- запліднення у тварин і рослин;
- постембріональний розвиток тварин;
- типи росту та його регуляцію;
- роль генотипу і умов існування в процесах росту людини;
- регенерацію у рослин і тварин;
- проблеми старіння і смерті організмів;
пояснює:
- значення штучного запліднення;
- процеси старіння;
- можливості корекції вад розвитку людини;
- можливості регенерації у людини;
обґрунтовує:
- залежність онтогенезу людини від спадковості та традиційної культури країни;
порівнює:
- видову тривалість життя організмів різних царств;
Характеристика популяцій. Статева і вікова структура популяції. Фактори, які впливають на чисельність популяції, динаміка і коливання чисельності популяції. Поняття про середовище існування, шляхи пристосувань до нього організмів. Біологічні адаптивні ритми організмів. Угруповання та екосистеми. Склад і структура угруповань. Взаємодії організмів в екосистемах. Різноманітність екосистем. Розвиток і зміни екосистем. Колообіг речовин і потік енергії в екосистемах. Продуктивність екосистем.
- надорганізменні системи;
- основні характеристики популяції;
- екологічні фактори;
наводить приклади:
- угруповань, екосистем;
- пристосованості організмів до умов життя;
- подібності у пристосуванні різних видів до однакових умов життя
- біологічних ритмів
- різних типів взаємозв’язків між організмами, харчових ланцюгів;
- екологічних пірамід;
характеризує:
- середовища життя організмів;
- екологічні фактори, їх взаємодію;
- форми біотичних зв’язків;
- добові, сезонні, річні адаптивні біологічні ритми організмів;
- структуру і функціонування надорганізменних систем;
- структуру популяції, екосистеми;
обґрунтовує:
- необхідність знань про середовище існування;
- значення колообігу речовин у збереженні екосистем;
пояснює:
- основні закономірності дії екологічних факторів на живі організми
- шляхи пристосування організмів до умов існування;
порівнює:
- середовища життя;
- організми, що пристосувались до життя в різних середовищах;
Загальна
характеристика біосфери. Біогеохімічні цикли. Вплив діяльності людини на стан біосфери. Екологічна криза сучасності. Ріст чисельності населення і проблеми, які з цим
пов язані нестача продовольства, енергії, прісної води, а також забруднення навколишнього середовища. Можливі шляхи подолання екологічної кризи. Раціональне природокористування, альтернативні джерела енергії, збереження біорізноманіття, охорона природи. Природоохоронне законодавство України. Міжнародне співробітництво у справі охорони природи.
- природоохоронні території;
- основні екологічні проблеми сучасності;
характеризує:
- біосферу, функціональні компоненти і межі біосфери;
поняття про ноосферу
- ріст чисельності людства і проблеми, які з цим пов’язані
- форми забруднення оточуючого середовища;
- можливі шляхи подолання екологічної кризи;
обґрунтовує:
- вплив діяльності людини на видову різноманітність рослин і тварин, на середовище життя, наслідки цієї діяльності;
- значення збереження біорізноманіття;
- роль біологічні’ різноманітності, регулювання чисельності видів, охорони природних угруповань для збереження рівноваги у біосфері;
- необхідність застосування альтернативних джерел енергії;
пояснює:
- роль заповідних територій у збереженні біологічні’ різноманітності, рівноваги в біосфері;
застосовує знання:
- про особливості функціонування популяції, екосистеми для обґрунтування заходів їх охорони;
- для проектування дій у справі охорони природи;
- визначення стратегії і тактики своєї поведінки в сучасних умовах оточуючого середовища;
- для прогнозування наслідків впливу людини на екосистеми;
- для оцінки стану середовища життя в локальних і глобальних межах;
робить висновок:
- про цілісність і саморегуляцію живих систем;
- про власне ставлення до вирішення екологічних проблем;
Теорії еволюції Ламарка і Дарвіна. Основні положенні синтетичної теорії еволюції популяція як елементарна одиниця еволюції; елементарні фактори еволюції. Природний добір. Вид, видоутворення. Мікроеволюція. Адаптації як результат еволюційного процесу. Макроеволюційний процес. Сучасні уявлення про фактори еволюції: синтез екології та еволюційних поглядів.
- Основи еволюційного вчення, Становлення еволюційного вчення
- докази еволюції;
- наслідки еволюції;
наводить приклади:
- внутрішньовидової, міжвидової боротьби за існування;
- форм природного добору;
- адаптацій організмів до умов середовища;
характеризує:
- передумови розвитку еволюційного вчення;
- основні положення еволюційного вчення Ч. Дарвіна;
- рушійні сили еволюції;
- природний відбір, його види;
- основні положення синтетичної теорії еволюції;
- популяцію як елементарну одиницю еволюції;
- критерії виду;
- способи видоутворення;
- елементарні фактори еволюції;
- внутрішньовидові та міжвидові фактори еволюції;
- правило незворотності еволюції;
- поняття: конвергенція, дивергенція, паралелізм;
пояснює:
- синтез екології та еволюційних поглядів;
- таксономічні одиниці;
- ери, періоди розвитку Землі;
характеризує:
- різні погляди на виникнення життя на Землі;
- гіпотези походження еукарютів;
- еволюційні події в протерозойську, палеозойську, мезозойську та кайнозойську ери;
пояснює:
- принципи класифікації організмів;
робить висновок:
- про ускладнення тваринного і рослинного світу в процесі еволюції
- про єдність органічного світу.
- властивості живих систем;
- можливості використання біологічних знань для власного життя і в забезпеченні існування людства
наводить приклади:
- властивостей живого, що характерні для різних рівнів його організації;
характеризує:
- властивості живих систем;
- сучасний стан біосфери;
пояснює:
- загальні властивості живих систем;
- перспективи розвиту біосфери;
обґрунтовує:
- значення знань з біології у збереженні біосфери і людства як її складової;
1 2 3
База даних захищена авторським правом ©mediku.com.ua 2016
звернутися до адміністрації
Інформація Автореферат Анализ Диплом Додаток Доклад Задача Закон Занятие Звіт Инструкция