Скачати 248.32 Kb.
- МЕТА ТА ЗАВДАННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
Метою курсу полягає у озброєнні студентів теоретичними знаннями психології спілкування як системно-інтегративної діяльності, опануванні елементами психотехнік, навичками емоційно-вольової саморегуляції і самовдосконалення в мистецтві комунікативної самоорганізації.
При цьому основні завдання курсу:
- розширення та поглиблення професійних знань студентів;
- розвиток особистості;
- формування умінь та навичок застосовувати засвоєні теоретичні знання на практиці;
- засвоєння етичних вимог до проведення психологічного тренінгу спілкування;
- засвоєння навичок з організації та проведення тренінгу;
- формування інтересу до самовдосконалення шляхом самопізнання та самоаналізу;
- підвищення соціально-психологічної компетентності учасників;
- формування активної соціальної позиції учасників;
- розвиток здатності робити значні зміни у своєму житті та житті оточуючих людей;
- розвиток здатності адекватного і найбільш повного пізнання себе та інших людей;
- корекція особистісних якостей і умінь, зняття бар’єрів, що заважають реальним і продуктивним діям;
- вивчення й оволодіння індивідуалізованими прийомами міжособистісної взаємодії для підвищення його ефективності.
Вивчення курсу передбачає формування у студентів знань:
- про теоретичні основи соціально-психологічного тренінгу, його мету, завдання та їх характеристику;
- про основні етапи розвитку групи у тренінгові;
- про підготовку ведучого тренінгових груп, його ролі, характеристику та стилі керівництва;
- про різні види соціально-психологічного тренінгу, особливості їх процедур та методів;
- про можливості поєднання різних напрямків психології у роботі тренінгових груп.
На основі цих знань повинні бути сформовані уміння:
- будувати сценарії тренінгових занять;
- керувати груповими процесами;
- сприяти згуртованості тренінгової групи;
- використовувати у проведенні занять загальні тренінгові методи: групову дискусію, ігрові методи, методи, спрямовані на розвиток соціальної перцепції, медитативні техніки;
- проводити ігри на розігрів, психотехніки, ігри, орієнтовані на отримання зворотного зв’язку, ігри соціально – перцептивної спрямованості, комунікативні ігри;
- застосовувати на практиці тренінгових груп гештальт-підхід, трансактний аналіз, психодраматичний та тілесно-орієнтований підходи, нейролінгвістичне програмування, арт-терапію;
- визначати сутність особистісних проблем членів групи та підбирати відповідні техніки і методики різних психологічних підходів для ефективного їх вирішення;
- сприяти особистісному росту членів групи та розвитку їх самосвідомості.
3. ПРОГРАМА НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
Змістовий модуль 1. ВСТУП ДО ДИСЦИПЛІНИ.
Тема 1. Мета і завдання психотренінгу спілкування. Історія виникнення та розвиток тренінгу.
- Поняття тренінгу.
- Історія виникнення та розвиток тренінгу.
- Основні етапи розвитку тренінгу як методу в Україні.
- Тренінг як один з видів активного навчання. Тренінг як метод зміни поведінкового стереотипу людини. Тренінг як засіб цілеспрямованої зміни групи чи організації.
- Мета і завдання психотренінгу спілкування.
- Види тренінгів.
- Загальна методологія тренінгу на сучасному етапі його розвитку.
Тема 2. Комплектування „Т — груп”. Принципи роботи тренінгової групи
- Визначення терміну „Т – група”.
- Особливості комплектування групи тренінгу.
- Гомогенність та гетерогенність тренінгових груп.
- Види тренінгових груп.
- Головні принципи роботи групи тренінгу.
Тема 3. Психологічний зміст взаємодії в тренінговій групі
- Феномен малої групи.
- Групові норми. Єдність і конкуренція в групі.
- Проблеми психологічного опору.
- Стадії розвитку групи.
- Взаємодія тренера та групи.
- Соціально-психологічна структура групи.
Змістовий модуль 2. ПЛАНУВАННЯ ТА ДИЗАЙН ТРЕНІНГУ.
Тема 4. Дослідження потреби в тренінгу.
- Замовлення на тренінг.
- Типові проблеми під час співбесіди із замовником.
- Основні моделі задоволення потреб учасників. Розвиток кар’єри. Розвиток компетентності. Розв’язання конкретної проблеми. Виявлення невідповідностей і створення мотивації розвитку.
- Презентація тренінгу.
Тема 5. Планування та дизайн тренінгів.
- Завдання та план тренінгу.
- Розклад тренінгу.
- Технічне обладнання.
- Посібники та друковані матеріали.
- Робота вдвох.
- Інструкція, початок, перерви, закінчення тренінгу.
- Підбір тренінгових вправ.
Тема 6. Організація тренінгу.
- Початок тренінгу.
- Знайомство.
- Керівництво роботою учасників:
а) стимулювання активності групи;
б) підбиття підсумків.
- Музика в тренінгу.
- Сигнали та сигнальні рухи.
- Важкі випадки.
- Театралізовані ритуали завершення тренінгу.
Тема 7. Компоненти тренінгу.
- Міні — лекція.
- Групова дискусія.
- Мозковий штурм.
- Вправи: структуровані та рухові.
- Малювання. Демонстрації. Тестування.
- Рольова та ділова гра.
- Читання посібника. Захист проектів.
Змістовий модуль 3. ОСОБИСТІСНА ДИНАМІКА УЧАСНИКІВ Т – ГРУПИ. РОЛЬ І ОСОБИСТІСТЬ ВЕДУЧОГО. ЕФЕКТИВНІСТЬ ТРЕНІНГУ.
Тема 8. Стандарти тренінгової роботи та індивідуальний стиль тренера
- Вимоги до особистості й освіти тренера.
- Види тренерської компетентності.
- Контекстуальна компетентність.
- Технічна компетентність.
- Комунікативна компетентність.
- Адаптивна компетентність.
- Етичні проблеми тренінгової роботи.
Тема 9. Оцінка ефективності тренінгу.
- Опитування учасників.
- Спостереження.
- Тестові завдання.
- Експертна оцінка замовника.
4. Структура навчальної дисципліни
Усього годин
ІНДЗ
Усього годин
5. Теми семінарських занять
з/п
годин
6. Теми практичних занять
з/п
годин
7. Теми лабораторних занять
з/п
годин
8. Самостійна робота
з/п
годин
9. Індивідуальні завдання
ІНДИВІДУАЛЬНЕ НАВЧАЛЬНО-ДОСЛІДНЕ ЗАВДАННЯ
НАВЧАЛЬНИЙ ПРОЕКТ
Підготовка та реалізація тренінгової програми
Студент, дотримуючись вимог до розробки тренінгових програм, має розробити та апробувати програму тренінгу, спрямовану на подолання труднощів та підвищення компетентності у сфері міжособистісної взаємодії (реалізація планується на час проходження практики в школі чи під час практичних занять в академічній групі).
10. Методи навчання
- Проблемні лекції, лекції-тренінги; лекції з використанням дискусійної інформації, нестандартних, творчих завдань.
- Лекції із застосуванням прорізок.
- Розв’язування психологічних задач, проблемних ситуацій.
- Розв’язування творчих завдань.
- Складання діагностичного блоку вивчення особливостей комунікативної компетентності різновікових груп.
- Практичне оволодіння техніками проведення індивідуальних та групових психодіагностичних методик. Здійснення обробки та аналізу отриманих емпіричних даних.
- Розробка тренінгової програми підвищення компетентності в сфері міжособистісної комунікації в різновікових групах.
- Складання графічних схем.
- Робота у дослідницько-навчальних групових семінарах, круглих столах, диспут-клубах тощо.
- Розв’язування психологічних задач методом мозкової атаки, аналіз конкретних ситуацій та обговорення можливих варіантів їх вирішення.
- Метод стажування – студент у ролі викладача (тренера тренінгової групи): самостійно діє, приймає рішення, оцінює, подає нову інформацію.
- Навчання на емпіричних даних, що отримані в процесі проведення власних соціологічних опитувань.
- Індивідуальна самостійна робота студентів.
- Індивідуальні консультації викладача.
11. Методи контролю
1. Поточне оцінювання знань та умінь студентів.
2. Оцінювання самостійної роботи студентів.
3. Оцінювання реферату.
4. Оцінка за навчальний проект.
5. Робота в модульному середовищі.
6. Оцінювання наукової роботи студентів.
7. Підсумковий тест.
12. Розподіл балів, які отримують студенти
-
-
-
Модуль І (практичний)
Модуль ІІ (теорет) Модуль ІІІ (самостійна робота)
Загальна кількість балів Змістовий модуль 1 Всього за змістовий модуль 1 Змістовий модуль 2 Всього за змістовий модуль 2 Змістовий модуль 3 Всього за змістовий модуль 3 Всього за практичний модуль Всього за модуль рубіжного контролю Робота в модульному середовищі Виконання завдань самостійної роботи Наукова робота Реферати Всього за модуль самостійної роботи Т1 Т2 Т3 Т4 Т5 Т6 Т7 Т8 Т9 Заняття 1 Заняття 2 Заняття 3 Заняття 4 Заняття 5 Заняття 5 Заняття 6 Заняття 7 Заняття 8 6,25 6,25 6,25 18,75 6,25 3,15 3,1 6,25 18,75 6,25 6,25 12,5 50 балів 30 балів 6 балів 6 балів 6 балів 2 бали 20 балів 100 балів ІХ семестр
-
-
Шкала оцінювання: національна та ECTS
13. Методичне забезпечення
- Опорні конспекти лекцій.
- Опорні конспекти практичних занять.
- Інтерактивний комплекс навчально-методичного забезпечення дисципліни (ІКНМЗД).
- Нормативні документи.
- Програми тренінгів, затверджені навчально-методичними радами та рекомендовані МОН, Молоді та спорту України.
- Роздатковий матеріал, психодіагностичних інструментарій, обладнання.
- Ілюстративні матеріали тощо.
14. Рекомендована література
Базова
- Гольдштейн Арнольд, Хомик Володимир. Тренінг умінь спілкування: як допомогти проблемним підліткам / Пер. з англ. В. Хомика. – К.: Либідь, 2003. – 520 с.
- Девид Ли. Практика группового тренинга. – СПб.: Питер, 2002. – 120 с
- Джонсон, Девід В. Соціальна психологія: тренінг міжособистісного спілкування. – К.: Вид. дім “КМ Академія”, 2003. – 288 с.
- Зайцева Т.В. Теория психологического тренинга. Психологический тренинг как инструментальное действие. – СПб.: Речь, М.: Смысл, 2002. – 80 с.
- Захаров П.Н., Хрящева Н.Ю. Социально-психологический тренинг. – Л., 1990.
- Ковалев С.В. Подготовка старшеклассников к семейной жизни: Тесты, опросники, ролевые игры. – М., 1991.
- Корнєв М.Н., Коваленко А.Б. Соціальна психологія: Підручник. – К., 1995. – 304 с.
- Макшанов С.И. Психология тренинга. – СПб, 1997.
- Мілютіна К.Л. Теорія та практика психологічного тренінгу: Навчальний посібник. – К.: МАУП, 2004. – 192 с.
- Мороз Людмила Основи професійно-психологічного тренінгу (У запитаннях та відповідях): Навч. посібник. – К.: ПАЛИВОДА А.В., 2004. – 130 с.
- Петровская Л.А. Теоретические и методологические вопросы социально-психологического тренинга. – М.,1982.
- Петровская Л.А. Компетентность в общении. Социально-психологический тренинг. – М.: Изд. МГУ, 1989. – 216 с.
- Практикум по социально-психологическому тренингу. – СПб., 1997.
- Психогимнастика в тренинге / Под. ред. Н.Ю. Хрящевой. – СПб.: «Речь», Институт Тренинга, 2002. – 256 с.
- Прутченков А.С. Социально-психологический тренинг межличностного общения. – М., 1991.
- Прутченков А.С. Тренинг личностного роста. – М.: Новая школа, 1993. – 48 с.
- Рогов Е.И. Психология общения. – М.: Гуманит. издат. центр ВЛАДОС, 2001. – 336 с.
- Стюарт Й., Джойнс В. Основи ТА: Транзакційний аналіз. – К.: ФАДА, ЛТД, 2002. – 393 с.
- Тренінги спілкування / Упор. Т.Гончаренко. – К.: Редакція загально- педагогічної газети, 2004. – 120 с.
- Періодичні видання: «Практична психологія та соціальна робота», «Журнал для батьків», «Обдарована дитина»; газета «Психолог», «Психологическая газета», «Завуч», «Директор школи».
Допоміжна
- Абрамова Г.С. Практическая психология. – 3-е изд. – Екатеринбург: Деловая книга, 1998. – 368 с.
- Арнольд О.Р. Ролевой тренинг: Методическое пособие. – М., 1989.
- Большаков В.Ю. Психологический тренинг. – СПб., 1996.
- Вачков И.В. Основы технологии группового тренинга. – М., 1999.
- Вітенко І.С., Борисюк А.С., Вітенко Т.І. Соціально-психологічний тренінг: цикл вправ для підготовки лікарів-медичних психологів: Навчально-методичний посібник / За ред. проф. Вітенко І.С. – Чернівці: Книги – ХХІ, 2005. – 128 с.
- Емельянов Ю.Н. Активное социально-психологическое обучение. – Л., 1985.
- Єфремцева С.А. Тренінг спілкування для старшокласників / За ред. Ю.З. Гільбуха. – Пер. з рос. – К.: Інститут психології АПН України, 1994. – 76 с.
- Жариков Е.С. Уроки психолога для руководителя. – М., 1990.
- Жуков Ю.М., Петровская Л.А., Растянников П.В. Диагностика и развитие компетенции в общении. – М., 1990.
- Леонтьев А.А. Психология общения. – Тарту, 1974.
- Литовченко Н.Ф. Професійно-орієнтований тренінг самопізнання та саморегуляції. Навчально-методичні матеріали для тренінгових занять студентів педагогічних вузів (спеціальність „Практична психологія”). – Ніжин: НДПУ, 2002. – 72 с.
- Лупьян Я.А. Барьеры общения, конфликты, стресс… — Ростов н/Д, 1991.
- Лэндрет Г.Л. Игровая терапия: искусство отношений. – М., 1994.
- Методы практической психологии общения: Сб. статей. – М., 1987.
- Немиринский О.В. Терапевтическая роль групповой динамики // Московский психотерапевтический журнал. – 1993. — №3. – с.5-25.
- Никадров В.В. Вербально-комуникативные методы психологии (беседа, опрос, анкетирование): Учебное пособие. – СПБ.: Речь, 2002. – 72 с.
- Перлз Ф. Опыты психологии самопознания (практикум по гештальттерапии). – М.: Тиль-Эс-тель, 1993. – 240 с.
- Пиз А. Язык жестов. – Н. Новгород, 1992.
- Пиз А. Язык телодвижений. Как читать мысли других людей по их жестам. — М., 1995.
- Платонов В.Я. Деловые игры: разработка, организация, проведение. – М., 1990.
- Пойнс Э., Маслач К. Практикум по социальной психологии. – 4-е междун. изд. – СПб.: Питер, 2000.
- Прутченков А.С. Трудное восхождение к себе. Методические разработки и сценарии занятий социально-психологических тренингов. – М.: Новая школа, 1995.
- Прутченков А.С. Школа жизни. Методические разработки и сценарии занятий социально-психологических тренингов. – М.: Российское педагогическое агентство, 2000. – 192 с.
- Прихожан А.М. Психологический справочник, или как обрести уверенность в себе. – М.: Просвещение, 1994. – 191 с.
- Психологічні тренінги / Упоряд. О.Главник. – К.: Шкільний світ, 2002. – 112 с.
- Робер М., Тильман Ф. Психология индивида и группы. – М., 1985.
- Роджерс Э., Аргвала-Роджерс Р. Коммуникация в организации. – М., 1980.
- Рудестам К. Групповая психотерапия. Психокоррекционные группы: теория и практика. – М.: Прогресс, 1993. – 368 с.
- Рутман Э.М. Надо ли убегать от стресса? – М.: Физкультура и спорт, 1990. – 128 с.
- Скотт Джини Г. Способы разрешения конфликтов. – ГИИМ. Киев.: Изд. общ-во «Верзилин и К.ЛТД», 1991. – 208 с.
- Соколов Я.В., Прутченков А.С. Человек в обществе (Азбука социальной психологии). – М.: НВЦ «Гражданин»,1994. – 96 с.
- Соснин В.А., Лунев П.А. Учимся общению: взаимопонимание, взаимодействие, переговоры, тренинг. – М., 1993.
- Социально-психологический тренинг: Методические указания. – СПб., 1997.
- Умеете ли вы общаться? /И.Н. Горелов и др. – М., 1991.
- Харрис Т. Я хороший, ты хороший /Пер. с англ. К.В. Кленина. – М.: Соль, 1993. – 176 с.
- Хрестоматия по телесно-ориентированной психотерапии и психотехнике /Сост. В.Ю. Баскаков. – М.: НПО «Психотехника», 1992. – 108 с.
- Эйдемиллер Э.Г., Юстицкий В.В. Семейная психотерапия. – Л.: Медицина, 1990. – 192 с.
- Энкельманн Н. Преуспевать с радостью. – М.: Экономика, 1993. – 395с
- Яценко Т.С.Социально-психологическое обучение в подготовке учителей. – К,1987.
15. Інформаційні ресурси
- Нормативна база.
- Джерела бібліотеки ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди».
- Джерела Інтернет.
ЕЛЕКТРОННІ АДРЕСИ БІБЛІОТЕК
- Національна бібліотека України імені В.І. Вернадского, Киев — http://www.nbuv.gov.ua/
- Вінницька обласна універсальна наукова бібліотека ім.К.А.Тімірязєва — http://www.library.vinnitsa.com/
- ::НПБ України::: http://nplu.kiev.ua/
- Бібліотека Верховної Ради України — http://www.rada.gov.ua
- Головна сторінка | ДОУНБК : Донецька обласна універсальна наукова бібліотека ім. Н.К. Крупської — http://www.library.donetsk.ua/
- Бібліотека Курта Зонтгаймера — http://www.library.ukma.kiev.ua/
- Обласна універсальнанаукова бібліотека ім.Д.І.Чижевського, м.Кіровоград, Україна — http://www.library.kr.ua
- Наукова бібліотека ЗНУ — http://library.zsu.zp.
- Наукова бібліотека ЛНУ — http://prima.franko.lviv.ua/library
- Обласна бібілотека імені Островського — http://www.ounb.km.ua/
- ЦНБ : Наука : Підрозділи :: ХНУ — http://www—ukr.univer.kharkov.ua
- Бібліотека Інституту журналістики — http://journlib.univ.kiev.ua/
- Бібліотека Максима Мошкова — http://lib.ru/
- Российская Государственная Библиотека — http://www.rsl.ru/
- Бесплатная электронная библиотека — http://webww.net.ru/
- Русская виртуальная библиотека: Russian Virtual Library- http://www.rvb.ru
- Библиотека Комарова — http://ilibrary.ru/
- Библиотека православного христианина — http://www.wco.ru/biblio/
- ALLBEST.RU — http://www.allbest.ru/libraries.
- Бібліотека «Альдебаран» // http://www.aldebaran.ru // http://disser.h10.ru/
- Томский государственный университет // http://www.lib.tsu.ru/
- LIB.com.ua [электронная библиотека] — http://lib.com.ua/
- BIGLIB.COM.UA :: Народная библиотека :: Главная// http://biglib.com.ua/
- Библиотека «Вехи». Русская религиозно-философская и художественная литература. — http://www.vehi.net/index.html
База даних захищена авторським правом ©mediku.com.ua 2016
звернутися до адміністрації
Інформація Автореферат Анализ Диплом Додаток Доклад Задача Закон Занятие Звіт Инструкция