Лабораторна робота №14. Будова щитника чоловічого, або чоловічої папороті Мета

Тема. Відділ Папоротеподібні. Пристосувальні риси будови і процесів життєдіяльності Лабораторна робота №14. Будова щитника чоловічого, або чоловічої папороті
Лабораторна робота №14. Будова щитника чоловічого, або чоловічої папороті Мета

Скачати 69.83 Kb.

Дата конвертації 15.04.2016 Розмір 69.83 Kb. Ой на Івана та й на Купала 
Папороть сумна враз квіткою стала! 
Між трави тирлич вогнем палала 
У чарівну ніч – ніч на Купала. 

Тема. Відділ Папоротеподібні. Пристосувальні риси будови і процесів життєдіяльності Лабораторна робота № 14. Будова щитника чоловічого, або чоловічої папороті

Мета: ознайомити учнів з особливостями будови та життєдіяльності папоротей, їх значенням у природі й житті людини; продовжувати формувати вміння самостійно працювати з текстом підручника, розвивати вміння аналізувати, порівнювати, робити логічні висновки, проводити самостійні спостереження; виховувати бережливе ставлення до природи.

Основні терміни і поняття: папоротеподібні, заросток, вайя, спорангій, кореневище.

Обладнання: таблиці: «Представники вищих спорових рослин», «Будова папороті чоловічої»; саморобна аплікація папороті, малюнки, гербарні зразки рослин.

Тип уроку: засвоєння нових знань, формування практичних умінь і навичок.

Хід уроку

І. Організаційний момент

(психологічне налаштування класу. Застосування елементів тренінгової технології «Посміхнися мені»)

ІІ. Актуалізація опорних знань , умінь та навичок

1) Вправа «Термінологічна розминка»

Учні називають біологічні терміни, що стосуються теми «Вищі спорові рослини», пояснюють їх значення.

2) Гра «Сформулюй тему»

Учні по черзі (за бажанням) знімають різнокольорові картки, прикріплені до магнітної дошки, і виконують завдання, записані на зворотному боці. Лише виконавши всі завдання, вони зможуть дізнатися тему уроку.

Завдання для карток:

— У життєвому циклі мохів переважає.,.

— Плауни розмножуються в основному…

— Хвощі мають особливі пагони…

— Ризоїди притаманні представникам…

— У життєвому циклі хвощів та плаунів переважає…

— Крім мохоподібних, плауноподібних, хвощеподібних, до вищих спорових рослин відносять…

3) Стисле опитування.

1) фронтальне опитування:

— Які рослини першими вийшли на суходіл?

— Що називають життєвим циклом рослини?

— Яка умова необхідна для запліднення вищих спорових?

— Назвіть прогресивні риси будови вищих спорових рослин

2) робота за індивідуальними картками (біля дошки):

— зобразити схематично та охарактеризувати життєвий цикл мохів;

— зобразити схематично та охарактеризувати життєвий цикл плаунів;

— зобразити схематично та охарактеризувати життєвий цикл хвощів.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Прийом «Зацікав»

Квітку папороті ще називають — «жар-колір» , тому що він, за переказами, наче горить яскраво-червоним полум’ ям, та таким яскравим, що вночі стає ясно, як вдень, а очі не можуть виносити такого сліпучого світла.

Кожен, хто зірве цю квітку, придбає магічну силу і зможе передбачати майбутнє, навчитися розуміти мову птахів, рослин і тварин, а також зможе стати невидимим для людських очей. Квітка здатна відкривати будь-які замки, залізні замки та двері, допоможе виявити зариті в землю скарби.

Тільки дістати її не так просто. Якщо хочете спробувати, то дочекайтеся спочатку свята Івана Купали. Потім рушайте опівночі, в дрімучий темний ліс . Можливо, вам плщастить і ви знайдете квітку папороті.

Оголошення теми і мети уроку

ІV.Вивчення нового матеріалу

Гра «Лови помилку»

Учитель. Коли я сьогодні йшла до вас на урок, зустріла учня, який зізнався, що в майбутньому хоче захоплюється ботанікою. Він так серйозно цим захопився, що навіть написав трактат про будову і життя папоротей «Відділ Папоротеподібні. Із власних спостережень» і просив, щоб до кінця уроку я знайшла помилки в роботі, якщо вони є. Я буду читати трактат, а ви, користуючись підручником (випереджаюче домашнє завдання- прочитати параграф про Папоротеподібні), спробуєте знайти неточності й виправити їх.

Трактат «Відділ Папоротеподібні.

Із власних спостережень»

Папороті- це переважно дворічні (багаторічні) трав’янисті рослини із видозміненим надземним стеблом (підземним пагонам), який має назву стебельце (кореневище).

Від нього відходять корені та прикоренева розетка з листків. Спірально закручені молоді листки папороті, що ростуть своєю верхівкою і можуть сягати значних розмірів, називаються ванями (вайями)

У помірних широтах листки на зиму частіше відмирають, а у тропіках живуть кілька років. Такий вигляд мають особини нестатевого покоління.

У папоротеподібних на верхньому (нижньому) боці листкових пластинок розміщені коричневі горбики — купки насіннячка (спорангіїв), прикритих особливими покривальцями. Під час дозрівання спорангії розкриваються і насінини (спори) висипаються. Потрапивши на вологий грунт, вони проростають, утворюється маленьке деревце (заросток)- особина статевого покоління папоротей. Заросток росте під землею багато років, а на поверхні грунту- лише протягом одного року та кріпиться коренями (ризоїдами).

На нижньому боці заростків щитника чоловічого й орляка утворюються жіночі та чоловічі статеві органи. Сперматозоїди поза заростком рухаються за будь- яких умов (лише за наявності води), тому для запліднення папоротеподібних, як і мохоподібних, не потрібна (обов’ язкова) вода.

Так само, як і у мохоподібних (на відміну від мохоподібних), у життєвому циклі папоротеподібних переважають особини нестатевого покоління.

(по ходу розповіді записується ОК «Особливості будови та процесів життєдіяльності папоротей»

Життєвий цикл папоротей

Самостійна робота з підручником (використовуючи текст підручника та додаткових джерел, скласти схему життєвого цикла попороті)

V. Узагальнення, контроль та систематизація знань

Виконання лабораторної роботи №14(за зошитом із друкованою основою Т.С. Котик)

Елементи проблемного навчання

Проблемне запитання

На початку уроку я читала вам повір’я, яке існує у народі про квітку папороті. Як ви вважаєте, чи може таке статися насправді? Відповідь обгрунтуйте.

VІ. Рефлексія

— Що нового ви дізналися на сьогоднішньому уроці?

— Прочитайте епіграф і поясніть, як він стосується теми уроку.

VІІ. Підсумки уроку

(оцінювання учнів за роботу на уроці, мотивація оцінок)

VІІІ. Домашнє завдання

— вивчити відповідний параграф підручника;

— дати відповіді на запитання після параграфа.

— скласти запитання про представників вищих спорових рослин,

— заповнити табличку (випереджаюче завдання) « Значення вищих спорових рослин у природі й житті людини».

База даних захищена авторським правом ©mediku.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка
Інформація Автореферат Анализ Диплом Додаток Доклад Задача Закон Занятие Звіт Инструкция

Рейтинг
( Пока оценок нет )
Понравилась статья? Поделиться с друзьями:
Добавить комментарий