Скачати 81.15 Kb.
ПІДСУМКОВЕ ЗАНЯТТЯ З РОЗДІЛУ “КОМУНАЛЬНА ГІГІЄНА”
- Навчальна мета
Контроль засвоєння студентами знань, практичних умінь та навичок з розділу “Комунальна гігієна”
- Вихідні знання та вміння
- Знати:
- Гігієнічне (фізіологічне, побутове, ендемічне, епідеміологічне, токсикологічне, господарське, бальнеологічне) значення води.
- Гігієнічну характеристику різних джерел водопостачання.
- Характеристику централізованої та децентралізованої систем водопостачання.
- Види, методи і засоби водопостачання та водопідготовки.
- Методи та засоби медичного контролю за водопостачанням населених місць. держстандарти та гігієнічні регламенти на воду.
- Гігієнічне, санітарне і епідеміологічне значення ґрунту. Характеристику показників санітарного стану ґрунту.
- Методи і засоби санітарної очистки населених місць від рідких та твердих покидьок при сплавній (каналізація) та вивізній системах.
- Методи і засоби санітарного нагляду за об’єктами санітарної очистки населених місць.
2.2. В м і т и:
2.2.1. Проводити санітарне обстеження комунальних об’єктів санітарного нагляду та їх описання, відбирати проби на аналіз.
2.2.2. Складати санітарне заключення і профілактичні рекомендації про стан комунальних об’єктів на підставі оцінки результатів санітарного обстеження та лабораторного аналізу проб.
- Питання для самопідготовки
- Гігієнічне значення води (її фізіологічні функції, харчова, бальнеологічна, побутова, ендемічна, епідемічна, токсикологічна, санітарно-транспортна, народно-господарська роль, як фактор загартування організму).
- Загальні вимоги до якості води природних джерел водопостачання (фізичних, органолептичних показників, показників хімічного складу та епідеміологічної безпеки).
- Класифікація природних джерел водопостачання, умови формування води в них та їх порівняльна гігієнічна характеристика.
- Штучні відкриті та закриті водосховища, гігієнічні умови накопичення і зберігання води в них.
- Джерела, причини та механізми забруднення поверхневих і підземних вод. Використання водойм для знешкодження комунально-побутових та промислових стічних вод.
- Самоочищення води відкритих водойм, його сутність та гігієнічне значення, показники самоочищення. Штучні системи очищення стічних вод.
- Наукові обґрунтування вибору джерел водопостачання. Гігієнічні регламенти і Держстандарти якості води водойм, область їх розповсюдження, принципи нормування.
- Фізичні, органолептичні показники якості та забруднення джерел води, методи їх визначення та одиниці вимірювання.
- Хімічні показники, що характеризують склад та забруднення природних вод, методи їх визначення та одиниці вимірювання.
- Бактеріологічні показники забруднення джерел води (прямі – збудники хвороб та санітарно-показові – мікробне число, колі-титр, колі-індекс), методи їх визначення та гігієнічне нормування.
- Гігієнічне значення окремих елементів санітарного обстеження водних об’єктів (санітарно-епідеміологічного, санітарно-топографічного, санітарно-технічного).
- Правила, методи та засоби відбору проб води для аналізу з відкритих водойм, колодязів, каптажів та при централізованих системах водопостачання. Супровідний бланк, його зміст, правила оформлення.
- Методи визначення дебіту (продуктивності) джерел водопостачання (колодязів, каптажів, невеликих річок).
- Вплив кількості та якості питної води і умов водопостачання на стан здоров’я населення та санітарні умови життя.
- Норми водопостачання при централізованій і децентралізованій системах, їх наукове обґрунтування.
- Інфекційні захворювання, збудники яких передаються через воду. Особливості водних епідемій, їх профілактика.
- Гео- та біогельмінтози, простіші та інші збудники, в механізмах передачі яких приймають участь відкриті водойми.
- Захворювання неінфекційного походження, обумовлені вживанням недоброякісної води та засоби їх профілактики.
- Макроелементи води та їх вплив на здоров’я. Гігієнічне значення жорсткості води, водно-нітратна метгемоглобінемія.
- Проблема мікроелементозів водного походження (фтору, йоду, селену, молібдену та інших), види патології, яку вони визивають, їх профілактика.
- Ендемічний флюороз, ендемічний карієс зубів, ендемічний зоб. Внесок гігієністів України в наукові обґрунтування їх профілактики.
- Фторування і дефторування води як засоби профілактики карієсу та флюорозу. Залежність фторування води від кліматичних умов місцевості.
- Загальні гігієнічні вимоги до якості питної води, її показники – фізичні, органолептичні, показники природного хімічного складу, їх гігієнічна характеристика.
- Держстандарт на водопровідну воду. Гігієнічні вимоги до якості питної води при децентралізованому водопостачанні.
- Порівняльна гігієнічна характеристика централізованої та децентралізованої системи водопостачання.
- Елементи водопроводу при заборі води з артезіанських свердловин та з відкритих водоймищ. Зони санітарної охорони.
- Загальноприйняті методи очищення води при централізованій системі водопостачання (коагуляція, флокуляція, відстоювання, фільтрація), їх сутність та споруди, що з цією метою використовуються.
- Методи знезараження води, їх класифікація, гігієнічна характеристика.
- Хлорування води, його методи та реагенти, що використовуються з цією метою. Недоліки хлорування.
- Озонування, ультрафіолетове знезараження води, їх гігієнічна характеристика.
- Спеціальні методи поліпшення якості води (опріснення, деферизація, дезодорація та інше), їх сутність, гігієнічна характеристика.
- Методи санітарного нагляду за централізованими системами водопостачання (запобіжного, поточного). Види лабораторного аналізу води – бактеріологічного, санітарно-хімічного (короткого, повного, спеціального).
- Санітарний нагляд за місцевими системами водопостачання. Облаштування та експлуатація колодязів, каптажів. “Санація” колодязів.
- Методика “читання” аналізів та експертна оцінка якості питної води.
- Ґрунт. Визначення поняття, гігієнічне, епідеміологічне значення.
- Фізико-хімічні властивості ґрунту (механічний склад, вологість, пористість, водопроникність, капілярність, природний хімічний склад ґрунту та його повітряні компоненти).
- Біоценози ґрунту, їх класифікація, гігієнічна характеристика (мікроби, віруси, грибки, личинки комах, черви та інші).
- Ґрунт як джерело інфекційних захворювань: правця, газової гангрени, геогельмінтозів та інших.
- Господарсько-побутові, виробничі, транспортні та інші джерела забруднення ґрунту, їх класифікація, гігієнічна характеристика.
- Фактори та механізми, які приймають участь у самоочищенні ґрунту.
- Використання ґрунту для знешкодження відходів господарсько-побутової та виробничої діяльності людини.
- Гігієнічна характеристика методів збору (планово-поквартирної, планово-подвірної), видалення, знешкодження твердих відходів комунально-побутового, промислового, будівельного походження (удосконалені звалища, полігони, поля компостування, утилізаційні, біотермічні засоби).
- Вивізна система збору, видалення та знешкодження нечистот (поля асенізації, поля заорювання).
- Правила, методи та засоби відбору проб ґрунту, дослідження фізико-механічних, санітарно-хімічних, бактеріологічних, гельмінтологічних показників. Оформлення супровідного документа.
- Гігієнічна оцінка ґрунту за результатами санітарного обстеження ділянки та лабораторного аналізу проб.
- Показники санітарного стану ґрунту, їх наукове обґрунтування (механічний склад, фізико-хімічні показники, мікробне число, колі титр, титр анаеробів та інші).
- Методика визначення фізико-механічних показників ґрунту.
- Принципова схема визначення хімічних показників санітарного стану ґрунту.
- Методика визначення наявності в ґрунті яєць геогельмінтів.
- Принципова схема визначення бактеріологічних показників санітарного стану і забруднення ґрунту.
- Завдання для самопідготовки
- Повторити і закріпити знання з розділу “Комунальна гігієна” в об’ємі, перерахованому вище (п.3. Питання для самопідготовки).
- Ознайомитися з прикладами індивідуальних завдань студенту на підсумковому занятті, розв’язати ситуаційні задачі (додаток 1).
- Відновити в пам’яті порядок використання приладів чи методів вимірювання факторів навколишнього середовища, які вивчалися на кожному занятті з розділу “Комунальна гігієна”, користуючись відповідними інструкціями, приведеними в додатках до занять, підручниках, протоколах занять.
(Для відновлення умінь і навичок користування приладами доцільно скористатись консультацією на кафедрі у чергового викладача чи в лабораторії).
- Структура та зміст заняття
Підсумкове заняття (2 академічних години) проводиться в учбових лабораторіях кафедри, оснащених приладами та необхідним обладнанням з усіх тем практичних занять розділу “Комунальна гігієна”.
Кожен студент отримує індивідуальне контрольне завдання з 3-4 теоретичних питань, ситуаційної задачі та практичної роботи по вимірюванню того чи іншого показника або фактора з цього розділу. Відповіді на теоретичні питання та розв’язання ситуаційних задач виконуються у письмовій формі, або у формі програмованого чи комп’ютерного контролю, підготовленого кафедрою. На цю роботу відводиться половина заняття (45 хв).
Друга половина заняття (45 хв) проводиться в усній формі шляхом перехресного опитування студентів, обговорення та виправлення їх помилкових відповідей, роз’яснення задач та практичних навичок роботи з приладами.
За результатами підсумкового заняття в академічному журналі виставляється оцінка.
6.Література
6.1. Основна:
6.1.1. Загальна гігієна. Пропедевтика гігієни. / Є.Г.Гончарук, Ю.І.Кундієв, В.Г.Бардов та ін / За ред. Є.Г. Гончарука. – К.: Вища школа, 1995. – С. 127-130; 283-300; 316-324.
6.1.2. Общая гигиена. Пропедевтика гигиены. / Е.И.Гончарук, Ю.И.Кундиев, В.Г. Бардов и др. – К.: Вища школа, 2000 – С.142-144;345-364; 382-391; 418-423.
6.1.3. Габович Р.Д., Познанский С.С., Шахбазян Г.Х. Гигиена. – К.: 1983 – С. 57-93.
6.1.4. Даценко І.І., Габович Р.Д. Профілактична медицина. Загальна гігієна з основами екології. – К.: Здоров’я, 1999. – С. 150- 190; 220-228.
6.1.5. Даценко І.І., Габович Р.Д. Основи загальної та тропічної гігієни. – К.: Здоров’я, 1995. – С. 176-244.
6.1.6. Загальна гігієна. Посібник до практичних занять. / І.І.Даценко, О.Б.Денисюк, С.Л.Долошицький та ін. / За ред.І.І.Даценко. – Львів.: “Світ”, 1992 – С. 57-59; 79-89.
6.2.. Додаткова:
6.2.1. Минх А.А. Методы гигиенических исследований. – М.: Медицина, 1990. – С. 109-196; 203-215.
Додаток 1
Зразки контрольних завдань
Варіант 1.
- Гігієнічне значення води.
- Самоочищення ґрунту та фактори, що його обумовлюють.
- Ситуаційна задача: Скласти санітарне заключення на якість водопроводної води за результатами її лабораторного аналізу: прозорість – 28 см за шрифтом Снеллена; колірність – 200 за стандартною шкалою двохромовокислого калію; запах та присмак – не перевищують 2 бали; осад, опалесценція – відсутні; каламутність – 2 мг/л; сухий залишок 200 мг/л; залізо загальне – 0,7 мг/л; сульфати – 280 мг/л; хлориди – 170 мг/л; фтор – 1,2 мг/л; загальна твердість 6,5 мг-екв. СаО/л; мікробне число – 95; колі-індекс – 3.
- Заповніть (умовно) супровідний бланк на пробу води з артезіанської свердловини, відібраної для санітарно-хімічного і бактеріологічного аналізу.
Варіант 2.
- Методи і засоби очистки господарсько-побутових стічних вод в системі каналізації.
- Санітарно-гігієнічне і епідеміологічне значення ґрунту.
- Ситуаційна задача: скласти санітарне заключення про придатність земельної ділянки для будівництва дитячого садка на підставі даних санітарного обстеження та лабораторного аналізу проб: ділянка розміщена на території колишньої індивідуальної садиби (орна земля городу, тваринний двір, колишнє — нині засипане відхоже місце). Будівлі колишньої садиби знесені. Проте сусідні садиби функціонують у повному обсязі. Дані лабораторного аналізу: ґрунт – повітря — , водопроникний, супісчаний. За хімічним складом (на 100 г наважки): азоту аміаку 4,5 мг; органічного азоту 0,6 мг; нітритів 0,5 мг; нітратів 3,3 мг; хлоридів 75 мг; “санітарне число” Хлєбнікова 0,68; мікробне число 5х104; колі-титр 0,01; титр анаеробів 0,001; яйця гельмінтів 7 на 1 кг ґрунту.
- Визначте рН води за допомогою універсального індикатора та стандартної шкали.
База даних захищена авторським правом ©mediku.com.ua 2016
звернутися до адміністрації
Інформація Автореферат Анализ Диплом Додаток Доклад Задача Закон Занятие Звіт Инструкция