Формування еколого-валеологічної компетентності дошкільників засобами художньої діяльності

Формування еколого-валеологічної компетентності дошкільників засобами художньої діяльності

Скачати 2.55 Mb.

Сторінка 1/11 Дата конвертації 15.04.2016 Розмір 2.55 Mb.

  1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11

Відділ освіти Слов’янської міської ради

Міський навчально-методичний центр

Дошкільний навчальний заклад № 4 «Квітонька»

ФОРМУВАННЯ

ЕКОЛОГО-ВАЛЕОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ДОШКІЛЬНИКІВ

ЗАСОБАМИ ХУДОЖНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
З досвіду роботи

вихователя

дошкільного навчального закладу

2012 р.
Укладач:

Павій О.В. вихователь ДНЗ № 4 «Квітонька»
м. Слов’янськ

Рецензенти:

Ракитянська О.Л. методист Слов’янського міського навчально-методичного центру

Калина О.Г. завідуюча ДНЗ № 4 «Квітонька»

м. Слов’янськ

Пушкар Н.Ю. методист ДНЗ № 4 «Квітонька»

м. Слов’янськ

Затверджено рішенням педагогічної ради дошкільного навчального закладу № 4 «Квітонька» від 22.03.2010 р. протокол № 12 (4).

До збірника увійшов матеріал з досвіду роботи вихователя дошкільного навчального закладу з формування еколого-валеологічної компетентності дошкільників засобами художньої діяльності. Досвід представлено у вигляді добірки теоретичного та практичного матеріалу до відповідної теми за віковими групами.

Збірник призначений для використання вихователів дошкільних закладів, студентів, батьків.

ЗМІСТ
Передмова …………………………………………..……… 6

Актуальність …………………………………………..…… 8

Педагогічні ідеї досвіду роботи

Перспективний план роботи

Молодший дошкільний вік ………………..……… 17

Старший дошкільний вік ……………………..…… 27

Інтегровані заняття

Молодший вік

«Бабусине подвір’я» ………………………..……… 39

«Гостинчик від зайчика» ……………………..…… 41

«Улюблені страви» ………………………..………. 44

«Наші вушка» …………………………….….……. 46

«Лялька забруднилась» …………………….…….. 48

«Пробудження природи» ……………………..….. 52

«Ми мандруємо весняним лісом» ……………….. 55

Середній вік

«Диво – овочі» ……………………………………. 57

«Барвиста осінь» ………………………………….. 60

«Сірники – не іграшка» …………………………… 64

«На згадку про осінь» ……………………………. 67

«Незабаром зима» ………………………………… 72

«Настала зима» ……………………………………. 76

«Хто як зимує?» …………………………………… 79

«Таємниці сніжинок» ..…………………………… 83

«Бережи себе сам» ………………………………… 86

«Особиста гігієна» ………………………………… 89

«Прокидаються дерева» …………………………. 92

«Мурашки прокинулись» ……………………….. 96

«Лікарська рослина мати-й-мачуха» …………….. 97

«Подорож у країну здоров’я» …………………… 100

Старший вік

«Бабине літо» ………….………………………….. 104

«Калинонька» ….………………………………….. 110

«Бережи здоров’я» …..…………………………….. 115

«Вітаміни – наші друзі» ………………………….. 118

«Ми мандруємо» …………………………………… 122

«Урок здоров’я для малят» ………………………… 126

«Коли природі сумно?» …………………………… 130

«Новорічна казочка» ……………………………… 134

«Незвичайні гості» ………………………………….. 136

«Зима вередує, весну чує» ………………………… 140

«Українській віночок» …………………………….. 142

«Пробудження природи. Метелик» ……………… 146

«Лікарські рослини» ……………………………….. 148

«Космічна подорож» ………………………………. 154

«Що ховається в тумані»? ………………………………… 157

Театралізована діяльність

«Муха-Цокотуха» ………………….………………. 162

Спортивне свято

«Літо – радісна пора» ………….…………………. 166

Дослідницько-пошукова діяльність

Етапи проведення досліду ………………………… 170

Ігри – запитання ………………………………….… 175

Дидактичні ігри та вправи ………………………… 177

Народна мудрість ……………………………………… 186

Літературні твори ……………………………………… 193

Робота з батьками

Форми роботи з батьками .……………………………. 237

План роботи з батьками .………………………….. 241

Анкети .…………………………………………….. 243

Валеологічний порадник для батьків .…………… 245

Школа молодого фахівця

Зміст і основні завдання …………………………… 249

Система фізкультурно-оздоровчих заходів

у режимі дня ……………………………………….. 251

В. Сухомлинський про роль природи у всебічному

розвиткові дитини …………………………………. 252

Тематика бесід за творами В.Сухомлинського …. 255

В. Сухомлинський про фізичне виховання ……… 256

Фізіологічні основи загартування ………………… 258

Хромотерапія, або лікування кольором …………. 261

Наступність у роботі ДНЗ та ЗОШ ……………………….. 267

Література ………………………………………………….. 272

ПЕРЕДМОВА
Зупинись і поглянь –

який гарний світ навколо тебе,

яка незрівнянна краса тебе оточує!

В. Сухомлинський
Демократизація й гуманізація сучасного суспільства та виховного процесу в дошкільних закладах зумовлюють актуальність проблеми залучення до арсеналу педагогічних засобів впливу на підростаючу особистість еколого-валеологічної компетентності як природної основи позитивних емоцій і створення конструктивних міжособистісних взаємин. Актуальність формування еколого-валеологічної компетентності у дошкільників зумовлена вимогами Базової програми «Я у Світі» та положеннями теорії особистісно-зорієнтованого виховання, які спрямовані на своєчасний інтелектуально-моральний розвиток дітей.

Еколого-валеологічне виховання – це цілеспрямований процес залучення дітей до природних цінностей людства й конкретного суспільства; формування відповідних моральних якостей, навичок і звичок.

Згідно з Базовою програмою розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі» пріоритетом педагогічної діяльності має бути екологія та валеологія особистості дошкільника. Особистісно-орієнтований підхід, декларований Базовою програмою направлений на гуманізацію процесів виховання та навчання, підпорядкування їх інтересам дитини, орієнтування на розкриття та розвиток її природних сутнісних сил.

Найбільш сприятливий період для роз’яснення завдань еколого-валеологічного виховання – це дитинство. Маленька дитина пізнає світ, своє існування в ньому з відкритою душею й серцем. Яким буде її ставлення до цього світу, чи навчиться вона бути господарем, який любить і розуміє природу – залежить від її виховання в сім’ї і дитячому садку.

Мета еколого-валеологічного виховання:

— виховання любові, чуйності, доброзичливого ставлення до об’єктів природи;

— виховання потреби у спілкуванні з природою, уміння спостерігати й відчувати її красу й гармонію своєї душі під час перебування в природі;

— розвиток інтересу, прагнення до пізнання природи її вплив на наш організм;

— виховання культури поведінки, відповідальності за свої вчинки у природі;

— формування здатності та вмінь піклуватися про природні об’єкти та своє здоров’я;

— еколого-валеологічно спрямована діяльність.

Базова програма розвитку дитини дошкільного віку

«Я у Світі» наголошує на необхідність виховання у дитини дбайливого ставлення до довкілля та самого себе в ньому, навчанні аналізу мотивів його поведінки, відчуттів. Важливо знати не лише те, чому дитина поводиться добре чи погано, а й те, що спричиняє таку поведінку, яким цінностям дитина надає перевагу, від яких відмовляється і чому.

Ця збірка допоможе молодим, починаючим педагогам зануритися у прекрасний світ «Я у Світі» взаємоіснування природи та людини. І навчити дітей, як казав

Василь Сухомлинський, бачити і відчувати красу природи, виховувати розум і дар бачення заповітних таємниць, учити говорити яскраво, точно і гарно – все це для того, щоб вони, сьогоднішні малюки, стали тривожними, дбайливими, турботливими господарями… Ми виховуємо у своїх вихованців погляд на природу як на народжене багатство, що передається з покоління в покоління, цінність якого ні з якими іншими цінностями порівняти й зіставити не можна.

Зупиніться разом з дітьми

у здивуванні красою Природи

і у вашому серці також розквітне краса.
Цілісний розвиток дитини як особистості – головна мета модернізації дошкільної освіти на сучасному етапі розвитку держави, а це, зокрема, передбачає турботу про здоров’я дошкільника – стан повного фізичного, духовного і соціального благополуччя, психічний комфорт, позитивне самопочуття, спокій, рівновагу, задоволення, а не лише відсутність хвороб і фізичних вад.

Життєдіяльність дитини в дошкільних навчальних закладах визначається високим темпом, дією великої кількості стресів, орієнтацією на змагальність як обов’язковий складник сучасного життя, шумністю оточення, неможливістю дитини усамітнитися. Це зумовлює надмірну мобілізацію ресурсів, високу емоційну напругу, пов’язану з прагненням вихованців відповідати вимогам дорослих. Так виникає ризик не лише соматичних, а й психічних порушень, виникнення нервовості як хвороби особистісного зростання, прояву депресії, різних фобій, відчуття власної неповноцінності.

Переважна більшість дошкільнят зазнає дефіциту руху, недостатньо загартована, характеризується низькою витривалістю. Еколого-валеологічний напрямок у роботі, спрямований на підтримку, збереження та розвиток здорового способу життя дошкільника.

Мета – гармонія «Я» і «Світу».

Дослідження В.Вернадського, К.Ціолковського та багатьох наших сучасників засвідчують, що Земля – живий організм, який функціонує у згоді з ритмами Всесвіту. Оскільки людство частина планети Земля, йому належить жити з законами материнського організму, а не всупереч їм. На жаль, сучасна людина стала на шлях споживацького, технократичного розвитку, який є згубним для еволюції, оскільки порушує баланс Природи і Людини, дезорієнтує підростаюче покоління у пошуках сенсу життя.

Усе це свідчить про необхідність змін у світогляді людини, її освітніх пріоритетах, устрої життя у цілому. Це стосується, передусім, знання законів Буття та власного «Я». Адже життя у злагоді з довкіллям та у згоді із самим собою — мистецтво і наука, які дитина має опанувати поступово, з перших років свого життя.

Прийшовши у Світ, дитина існує у трьох основних вимірах.

Таким чином, процеси виховання і навчання мають апелювати до всіх означених аспектів розвитку особистості одночасно. Забезпечити сучасній дитині належний освітній рівень – означає залучити її до діяння (цінностей Творчості), переживання (цінностей Любові), осягнення (цінностей Істини, розуміння). Життєво компетентною, життєпридатною можна вважати лише таку дитину, яка не тільки має належні знання, а й усвідомлює їх сенс, прагне реально їх використати, радіє здобутому результату, діє доцільно із користю для себе та інших.

Тож педагоги повинні сьогодні першими подбати про внесення змін у власну свідомість та устрій життя. Тільки так зможемо сприяти створенню здорового суспільства.

Для цілісного та гармонійного розвитку зростаючої особистості нам залишили безцінний спадок психологи і педагоги, вітчизняні та зарубіжні фахівці, науковці і практики, великі просвітники – гуманісти. Це насамперед

Л.С. Виготський, Д.Б. Ельконін, М. Монтессорі, Л.А. Венгер,

О.В.Запорожець, В.К.Котирло, Г.О.Люблінська, С.Ф. Русова,

С.Л. Рубінштейн, В.О. Сухомлинський, К.Д. Ушинський,

Г.С. Костюк.

Маленьку дитинку, що лише починає свій життєвий шлях, вважали наші Вчителі, необхідно вправляти у двох основних галузях знань у пізнанні своєї індивідуальності (власних потреб, цілей, ідеалів, особливостей, можливостей тощо), та умов життя, від яких вона залежить і на які сама впливає (природних, предметних, соціальних).

Основне завдання батьків і педагогів – створення сприятливих умов для відкриття та освоєння дошкільником двох основних життєвих реалій – власного «Я» та навколишнього світу. Головна задача дорослих розширювати, уточнювати й систематизувати уявлення дітей про користь живої та неживої природи для здоров’я дитини і людини, вплив природи на фізичний і психічний стан здоров’я. Вводити в знання дітей нові поняття про здоров’я та його чинники. Виховувати потребу бути здоровими, організаційно допомагати в діяльності по збереженню і укріпленню здоров’я.

У досягненні результативності виховання еколого-валеологічної компетентності дітей визначають такі шляхи:

— поглиблена систематична робота вихователів з питань екології та валеології;

— співпраця педагога та сім’ї з цих питань.

Необхідність участі сім’ї в еколого-валеологічному вихованні обумовлена тим, що саме в ній здійснюється універсальне сімейне спілкування, де на першому місці стоїть безкорисна любов батьків до своїх дітей та родинні стосунки.

Єдині вимоги в роботі дошкільного закладу і сім’ї передбачають повне розуміння завдань екологічного та валеологічного виховання педагогами і батьками, єдність мети, скоординованість дій.

Робота вихователів із батьками може проводитися в таких напрямках:

— вивчення рівня екологічних та валеологічних знань батьків, способу життя в родині;

— надання теоретичної допомоги (бесіди, дні відкритих дверей, усні та рукописні методичні журнали);

— практична допомога (щоденні консультації, дискусії, діалоги, практичні заняття з проблемних завдань, що стосуються здоров’я дитини).

Система роботи з батьками охоплює й нетрадиційні форми педагогічної освіти, які збагачують новими враженнями, знаннями.

Мета дошкільної освіти у галузях «Природа», «Культура», «Я Сам» «Люди» — створити сприятливі умови для становлення у дошкільника компетентності в цій сфері життєдіяльності, сформувати зачатки валеологічної культури, наукового світобачення та екологодоцільної поведінки.

Шляхом реалізації системи знань, умінь, навичок дошкільників стають: екологія, валеологія та художня діяльність.

Екологія. Ставлення до природи, як до цінності, екологічна свідомість та екологічно доцільна поведінка, базис особистісної культури дитини.

Протягом дошкільного дитинства взаємодія з природним довкіллям змінюється: від суб’єктивно-прагматичного ставлення до рослин, тварин до гуманної взаємодії. Розвиток гуманної взаємодії с природним довкіллям відбувається в таких напрямках:

— розрізнення природного та рукотворного;

— розрізнення станів рослин і тварин – здорового та потерпаючого;

— постійне піклування про мешканців найближчого природного довкілля;

— прояви інтересу до праці в природі, надання посильної допомоги для створення та підтримання для рослин і тварин сприятливих умов, чистоти в довкіллі;

— дотримання правил природокористування;

— розуміння, що природні умови (світло, тепло, чисте повітря, вода, грунт), рослини, тварини, люди – це Природа, живий організм.

Валеологія. Центр особистого зростання дитини є її власні сутнісні сили, найпростіші у дошкільному дитинстві форми самовизначення, самосвідомість. Щоб дошкільник сформувався як особистість, дорослі мають створити сприятливі умови для його становлення у ролі «будівничого» свого власного тіла, внутрішнього життя, соціального обличчя. Привернути увагу дошкільника як особистості до своєї зовнішності, власного тіла як оболонки внутрішніх органів і систем, у уособлення фізичної вправності, сили, витривалості, здорового способу життя.

Я – фізичне

Я – психічне

Художня діяльність. Найважливішими результатами опанування мистецької діяльності в дошкільному віці є усвідомлення дитиною себе суб’єктом творчості, митцем, здатним не лише відтворювати здобуті враження, а й інтерпретувати їх, збагачувати власним досвідом, творчо самовиражатися у різних видах художньої діяльності. Обираючи кольори фарб, дитина керується насамперед своїм емоційним ставленням до художнього образу, настроєм, певним життєвим враженням.

Особливу роль у ставленні світогляду дитини відіграє розвиток художнього сприймання при ознайомленні з літературними творами, з творами живопису, декоративно-прикладного мистецтва. Важливо звертати увагу дітей на емоційний зміст картини, засоби, з допомогою яких художник передає настрої героїв, стан природи.

Особливу роль в особистісному ставленні дошкільника відіграє надане йому право вибору матеріалів, місця роботи, сюжету, можливість проявити творчість, спираючись на власний досвід.

Дошкільники ефективніше оволодіватимуть мистецтвом створення художнього образу, якщо педагог інтегруватиме різні види образотворчої діяльності, для початку пропонуючи їм варіанти інтеграції. Поступово діти навчаться самостійно комбінувати різні способи зображення матеріалами, відчують смак до такої роботи.

В єдності та через інтеграцію складових, дитина набуває еколого-валеологічної компетентності через органи чуття, за допомогою художньої діяльності.

Еколого-валеологічна компетентність дитини

Головне – не технічні уміння, а базис особистісної культури дошкільника, закладений образотворчим мистецтвом як одним з впливових на свідомість і поведінку.

Тому головна задача педагога – зберегти і розвинути в дитині надане природою уміння радіти, дивуватися побаченому, творити свій світ, пізнавати його не тільки розумом, а й почуттями.

«Любімо, шануймо, бережімо природу, вічне джерело нашого життя і нашої творчості. Вона нам стократ більше віддасть, ніж ми можемо їй дати …»

М. Рильський

Педагогічні ідеї досвіду роботи

«Ми вчимо дітей бачити і відчувати красу природи, виховуємо розум і дар бачення заповітних таємниць, учимо говорити яскраво, точно і гарно — все це для того, щоб вони, сьогоднішні малюки, стали тривожними, дбайливими, тур­ботливими господарями; у справжнього господаря радощі завжди клопітні, а задоволення важкі, тому що досягаються вони працею, потом, мозолями. Ми виховуємо у своїх вихованців погляд на природу як на народжене багатство, що передається з покоління в покоління, цінність якого ні з якими іншими цінностями порівняти й зіставити не можна»

В. Сухомлинський

Перспективний план роботи

Молодший дошкільний вік

Лексичні теми Рекомендована діяльність Література Вересень Прощавай літо, здрастуй осінь!

(літній відпочинок).

Розглянути фото дітей з літнього відпочинку.

Образотворчість: «Тепле море»; «Вишеньки на гіллі»; «Вересневий букетик» (пальчиками).

Служба безпеки «Лісові пригоди Тарасика».

Дослід «Як впливає тепло на зростання рослини?»

А. Волкова

«Дарунки літа».

«Джміль»

№ 3 2005.

Сонце – джерело життя.

Дидактична гра «Жива та нежива природа».

Психогімнастика «Сонечко».

Образотворчість

(ниткою викласти зображення сонця).

Рух. гра «Упіймай сонячного зайчика».

Дослід «Як впливає світло на зростання рослини?»

М. Познанська

«Здрастуй, сонечко».

Заклична «Вийди, вийди, сонечко».

Пізнаємо природу

(перелітні птахи). Бесіда «Хто з нами прощається?»

Логічна гра «Перелітні чи зимуючі?»

Рух. гра «Ми — пташки».

Мовна гра «Опиши пташку».

Образотворчість «Відліт птахів»; «Шпачок»; «Чарівний птах» (малювання долонькою).

М. Підгірянка

«Хлопчик і ластівка».

Г.Х. Андерсен «Гидке каченя».

Цілющі

диво – овочі.

Клуб допитливих

«Королева нашого столу».

Образотворчість

«Зафарбуй своїм кольором»; «Бабусині соління»; «Художники з грядки».

Дидактична гра «Зваримо смачний борщ і компот» (класифікація).

Дослід. З’ясувати, чи є рідина в овочах і фруктах?

Укр. нар. казка «Ріпка».

«Джміль»

№ 4 2005;

№ 3 2011.

Жовтень Маленькі природолюби. Творча розповідь «Кому допоміг Джмелик?»

Музично-рух. етюд

«Листочки танцюють».

Вивчити вірш.

Образотворчість «Жовті листочки».

Г. Вієру «Листя також очі має».

«Джміль»

№ 3 2002. Обережно, гриби!

Читання оповідання

Ю. Старостенко «Під зеленим шатром лісу».

Образотворчість «Під пеньочком народився грибочок»; «Чарівний ліс» (пальчиками й долонькою).

Мовленнєва творчість

«Що буде після тебе».

«Джміль»

№ 3 2008;

№ 2 2011.

Рослинка на моєму віконечку. Догляд за кімнатними рослинами.

Дидактична гра «Який настрій у рослинки».

Образотворчість «Кактус посміхнувся і розцвів»; «Осінні жоржини».

Загадати загадки про цибулю.

Вірш «Бабуся Цибулина».

М. Познанська

«Жоржини».

Осінній сад

(гербарій).

Образотворчість

«Листочки замість пензлика».

Пальчиковий живопис «Букет з листя».

Рух гра «Наздожени листочок».

Дослід «Чому восени дерева скидають листя?»

«Джміль»

№ 3 2006;

№ 2 2011.

Листопад Де поділися комахи? Дидактична гра «Якої комашки не стало?»

Клуб допитливих Павуки».

Образотворчість «За ким я сумую»;

«Павутинка».

Вірш «Жив жучок».

«Джміль»

№ 3 2003. Осінні турботи

(дикі тварини, птахи). Гра «Відгадай, хто це» (імітація).

Вивчити вірш.

Колективна казка «Що ми бачили в лісі».

Малювання «Намалюй зайчику морквинку».

Г.Чічінадзе «Лист».

(свійські тварини, птахи).

Дидактична гра «Хто де мешкає?» (класифікація).

Малювання «Домашні улюбленці».

Укр. нар. казка «Півник і двоє мишенят». Таємниці листопаду

(пожежна небезпека).

Психогімнастика «Вітер».

Дослід «Спіймай вітер» (пакет).

Ігри з вітрячком «Де гуляє вітерець».

Дидактична гра «З якого дерева листочок?»

Худ. діяльність «Склади букет із листочків»; «Де заховалась осінь в казках»; «Кружляє листя золоте».

Практична робота

«Прибирання листя на майданчику».

«Джміль»

№ 3 2003.

Грудень Зимовий одяг.

Дидактична гра «Зима – літо» (класифікація одягу за сезонами).

Декоративне малювання

«Оздоблення рукавички»; «Тепла шапка».

Вивчення віршів.

Укр. нар. казка «Рукавичка».

Г. Бойко «Морозець».

Н.Саконська «Де мій пальчик?»

Загадки про рукавички.

Зимові розваги.

Образотворчість «Снігова баба»;

Малювання та штампування на снігу.

«Гірлянда»

(із снігових кульок).

Снігові фігури. Вправа – гра «Подякуємо зимі за…»

Дослід. Визначити властивості льоду: твердий, але крихкий, слизький, холодний, прозорий.

«Джміль»

№ 4 2004.

Хто як зимує?

Драматизація.

Вивчення вірша.

Ліплення «Пригощення для тваринки».

Дидактична гра «Спить – не спить».

Малювання «Їжачок спить».

В.Сухомлинський

«Зайчик і Місяць».

Г. Бойко «Білочка».

К. Перелісна

«Синичка».

Вірш «Їжачок спить».

Новорічні казочки.

Дидактична гра «Що малює Дід Мороз на вікні?» (з’єднати ниткою крапки).

Бесіда за сюжетною картиною «Новорічний гість».

Пластилінова зима.

«Джміль»

№ 4 2004, 2010.

Січень Розважайся, грай та про небезпеку не забувай. (ОБЖД)

Служба безпеки

«Один день швидкої допомоги».

Дидактична вправа «Зима добра, зима зла».

Бесіда за сюжетними картинками «Святкуй, гуляй – та обережність знай».

Рухливі ігри-забави зі снігом.

«Джміль»

№ 4 2004;

№ 3 2011.

Посуд. Продукти харчування. Дидактичні ігри: «Зваримо обід»; «Упізнай на смак»; «Їстівне – неїстівне».

Досліди: довготривалий з цибулею. Куди поділись сіль, цукор у воді? Як довести, що сіль та цукор не зникли з води, а розчинились? Чи розчинюється олія у воді?

Бесіда за картиною

Є. Гопчинської «Світ солодкого щастя».

Образотворчість «Іменинний пиріг».

«Джміль»

№ 1 2010.

Радісне Різдво. Аплікація «Різдвяна зірка».

Вивчити вірші.

Народознавство «Зимові свята».

«Різдвяна зірка» (народне)

А. Лотоцький

«Хрещеним».

Сплять засніжені дерева. Вивчити вірш.

Аплікація «Вкриємо ковдрою дерева».

Малювання пальчиком «Ялинка».

Дослід з гілочкою у вазі воді і без води, і для цього не обов’язково зламувати гілки (замалювати різницю)

Вірш «Під снігом» А.М’ястківський

«Котики – воркотики».

Лютий Бережи себе сам

(валеологія).

Служба безпеки «Мікробам бій!»;

«Дітям про здоров’я».

Дослід «Миття рук з милом і без мила».

Дидактичні ігри: «Скажи навпаки» (сильний-слабкий); «Це потрібно нам для спорту»; «Наші вушка. Що ми чуємо?»

Бесіди: «Аптека на підвіконні»; «Як бути здоровим».

Школа шляхетності

«Про дівчинку Нечепуру».

Аплікація «Чистуни та замазури».

Вірші Г. Бойко «Здоровим будь!»,

«Гантелі»;

М. Стельмах

«Сонце стукає в віконце».

«Джміль»

№ 1, 3 2003;

№ 2 2006.

Я – особистість

(взаємовідно-сини з навколишнім).

Школа шляхетності «Три правила носа».

Дидактична гра «До люстерка підійшли і себе ми там знайшли».

Образотворчість

«Домалюй усмішку»;

«У всіх різне волосся».

Мовленнєва творчість

«Чому втік Гавчик?»

«Джміль»

№ 3 2003;

№ 2 2008.

Світ – це ми! Закон взаємин. Робота з текстом

«Допоможи знайти хатку тваринкам»

(з’єднати лініями);

«Раз-зернинка, два-зернинка»

(картинки з насінин). Г. Ганейзер «Хто на собі свою хатку носить?»

А. Усачов «Дивна сила доброти».

«Джміль»

№ 3 2003.

Подорож у світ неживої природи.

Художнє слово «Сніг – сніжок».

Образотворчість:

«Снігопад»; «Грозове небо» (поролоном).

Дослід «Таємничо сніжинки зикають».

Дидактична гра «Знайди дві однакові сніжинки».

Фіз. хвилинка

«Діти йшли і сніжинку знайшли».

Рух. гра «Сонечко і дощик».

Н. Красоткіна

«Зима» (уривок).

«Джміль»

№ 4 2008.

Березень Пробудження природи. Художнє слово «Весняні загадки»; Є. Гуменко «Весняні вірші».

Образотворчість «Бруньки на деревах».

Валеохвилинка «Гімнастика для очей».

Дослід «Чи можна жити без очей?»

Фіз. хвилинка

«Радіємо весні».

О. Олесь «Весна».

Н. Забіла

«Кульбабки».

Василь Сухомлинський

«Весняний вітер».

Вірш «Бруньки на деревах».

«Джміль»

№ 1 2008, 2009.

Веснянки для мами.

Вивчення віршів.

Пальчиковий живопис «Ці чудові квіти».

Творча розповідь «Моя мама».

В.Сухомлинський

«Хлопчик і

Дзвоники Конвалії».

«Джміль»

№ 2 2011. Люби і вивчай свою Україну. Бесіда, розгляд ілюстрацій «Земля моя – земля моїх батьків»; «Побут і звичаї українського народу».

Образотворчість «Символи України – герб, прапор».

Твори

Т. Шевченка.

Кругообіг води у природі.

Спостереження за росою в ранкові часи.

Малювання «Веселкова росинка».

Розглянути таблицю «Кругообіг води».

Складання казки «Як ми запросили хмарку в гості».

А. М’ястківський

«Пустотливий дощик».

Заклична «Іди, іди дощику».

М. Пляцковський

«Бурульки» «Джміль»

№ 1 2003.

Квітень Пожартуємо!

(сміхотерапія).

Вивчити веселі небилиці.

Читання оповідання.

Образотворчість

«Пуголовки».

Дослід «Кольорова вода».

Вірші: Л. Повх

«Ой не жарти…»

С. Теньнюк

«Курчата».

Оповідання

А. Лимарєва

«Веселухи».

«Джміль»

№ 2, 2011. Птахи прилетіли!

Дидактична гра «Де чиє гніздо»; «Птахи прилетіли» (класифікація); «Яку пісню чують вушка?».

Бесіда за сюжетною карт.

«Зустріч птахів». Образотворчість.

Дослід «Визначення функцій вуха».

Валеохвилинка «І для вух масаж корисний».

«Джміль»

№ 1 2011.

Весняні клопоти

(у природі та на городі). Образотворчість

«Квітне яблунька».

Дидактична гра «Упізнай за запахом».

Творча гра «Привіт, рослинко!»

Пантоміма «Садіння

насіння».

Рух. нар. гра «Дрібушечки».

Садіння городу.

Вірш «Помічники»

(інсценівка). Рослинки, що нас лікують.

Декоративне мистецтво

Петриківська художниця

Т. Пата «Калиновий кущ».

Малювання за задумом.

Вивчення віршів.

«Джміль»

№ 3 2008.

Травень Вперед рятівники!

Дидактична гра «Хитрі звірятка».

Ліплення «Гостинці зайчику».

Служба безпеки

«Гостювання у бабусі»; «На майданчику грай – правила не забувай».

В.Сухомлинський

«Дивний мисливець».

«Джміль»

№ 2 2005;

№ 1 2010.

Ми мандруємо. Служба безпеки

«Обережність не завадить».

Клуб допитливих «У заповіднику».

Драматизація оповідання.

Бесіда за сюжетною карт.

«На ставку».

Художнє слово збірка віршів: «В лісі, в полі та у лузі є у нас маленькі друзі»; «Літні пригоди».

В.Сухомлинський

«Як бджілка знаходить квітку конвалії».

«Джміль»

№ 3 2006;

№ 2 2003, 2009, 2010 .

Квітковий бал. Гра «Віночок».

Драматизація оповідання.

Малювання «Такі чудові квіти».

В.Сухомлинський

«Маківка і Джміль».

Умий свою планету!

Читання віршів.

Спостереження за дощем, його вплив на природу.

Дослід щодо утворення штучного дощу.

Розважальна хвилинка «День народження калюжі».

Образотворчість

«Веселкові барви».

Праця на майданчику «Приберемо сміття».

В.Сухомлинський

«Дощик і Грім».

Є. Гуменко збірка «Літо в гості завітало».

«Джміль»

№ 2 2008, 2009.

  1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11
База даних захищена авторським правом ©mediku.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка
Інформація Автореферат Анализ Диплом Додаток Доклад Задача Закон Занятие Звіт Инструкция

Рейтинг
( Пока оценок нет )
Понравилась статья? Поделиться с друзьями:
Добавить комментарий