Скачати 143.81 Kb.
Основні властивості організмів (ріст, розмноження, взаємодія із зовнішнім середовищем).
Різноманітність життя (на прикладах тварин, рослин, грибів, бактерій). Віруси.
Науки, що вивчають життя. Методи вивчення організмів.
Спостереження:
за ростом та розвитком рослини, яка вирощена з насінини;
за ростом тваринного організму.
називає:
— основні властивості живого: ріст, розмноження, взаємодія із зовнішнім середовищем;
— відміни живого від неживого;
— науки, що вивчають життя;
— методи вивчення організмів: спостереження, експеримент, опис;
наводить приклади:
— основних груп організмів;
— застосування біологічних знань у практичній діяльності людини: медицині, сільському господарстві, у справі охорони природи тощо;
робить висновок:
— про різноманітність живої природи.
Клітина — елементарна одиниця живого, її основні функції: ріст, розмноження, обмін з навколишнім середовищем.
Історія вивчення клітини. Мікроскоп.
Будова клітини на світлооптичному та електронно-мікроскопічному рівнях: клітинна мембрана, цитоплазма, ядро, мітохондрія, ендоплазматична сітка, комплекс Гольджі, вакуоля, рибосоми, лізосоми, цитоскелет.
Спільні та відмінні риси рослинної і тваринної клітини.
Поділ клітин.
Основні положення клітинної теорії.
Демонстрування:
Лабораторні дослідження:
Спостереження:
— клітин рослин і тварин за допомогою оптичного мікроскопа;
— руху цитоплазми;
— плазмолізу та деплазмолізу;
Практичні роботи:
1. Будова світлового мікроскопа та робота з ним.
2. Виготовлення мікропрепаратів шкірочки луски цибулі та розгляд її за допомогою мікроскопа.
називає:
— основні елементи світлового мікроскопа (дзеркало, об’єктив, окуляр, предметний столик, гвинт налаштування чіткості);
— ім’я вченого, який вперше побачив клітину (Р. Гук);
— функції клітини: ріст, розмноження, обмін з навколишнім середовищем;
— органели клітини: цитоплазму, вакуолю, клітинну оболонку, ядро;
розпізнає на малюнках:
— цитоплазму, вакуолю, клітинну оболонку, ядро;
описує:
— історію вивчення клітини;
розуміє:
— клітина була відкрита завдяки винаходу мікроскопу;
порівнює:
— рослинну та тваринну клітину;
дотримується правил (уміє):
— налаштування шкільного оптичного мікроскопу й отримання чіткого зображення мікроскопічного об’єкту;
— виготовлення простих мікропрепаратів на прикладі рослинних клітин.
робить висновок:
— всі організми складаються з клітин.
Евглена зелена. Амеба та інфузорія — одноклітинної тварини, середовища існування, процеси життєдіяльності, будова, роль у природі. Одноклітинні тварини – паразити людини та тварин.
Хламідомонада, хлорела – одноклітинні рослини, середовища існування, процеси життєдіяльності, будова, роль у природі.
Дріжджі – одноклітинні гриби.
Бактерії – найменші одноклітинні організми. Їхня роль у природі та житті людини.
Тема 2. Багатоклітинні організми).
Тканини та органи.
Багатоклітинні організми без тканин: губка та ульва (зелений морський салат)
Спостереження:
— за рухом та живленням інфузорії;
— за рухом діатомових водоростей.
Лабораторні дослідження:
Вивчення будови евглени зеленої.
Вивчення будови хламідомонади.
називає:
— середовища існування одноклітинних організмів;
— ім’я вченого, який першим побачив одноклітинні організми (А.Левенгук);
наводить приклади:
— найпоширеніших представників одноклітинних;
— одноклітинних організмів — паразитів людини та тварин: малярійний плазмодій, дизентерійна амеба;
розуміє:
— одноклітинні організми були виявлені за допомогою оптичного мікроскопу;
— пристосувальне значення переходу до багатоклітинності;
— поява тканин та органів виникла внаслідок ускладнення будови організмів;
розпізнає:
— одноклітинні організми на малюнках та мікропрепаратах;
порівнює:
— будову і процеси життєдіяльності одноклітинних рослин і тварин;
характеризує:
— прояви життєдіяльності одноклітинних (живлення, дихання, подразливість, розмноження тощо);
— пристосування одноклітинних рослин і тварин до середовищ життя;
описує:
— засоби профілактики захворювань, які спричинюються найпростішими;
застосовує знання:
— для дотримання правил особистої гігієни, що захищають від зараження паразитичними одноклітинними;
дотримується правил (уміє):
— роботи з мікроскопом;
робить висновок:
— одноклітинні організми мають багато рис схожості як з тваринами, так і з рослинами;
— про значення одноклітинних організмів у екосистемах.
Рослина – живий організм.
Фотосинтез як характерна особливість рослин.
Живлення (вода, вуглекислий газ та світло) та дихання (кисень) рослин. Рухи рослин
Будова рослини: клітини, тканини, органи.
Корінь: будова, основні функції (поглинання води та укріплення у ґрунті).
Пагін: будова, основні функції (фотосинтез, дихання, ріст, випаровування води).
Різноманітність та видозміни вегетативних органів. Розмноження рослин: вегетативне та статеве.
Квітка як орган статевого розмноження. Суцвіття.
Насінина та плід.
Поняття про класифікацію рослин.
Лабораторні досліди:
що підтверджують фотосинтез, вплив мінеральних речовин на рослини, дихання і випаровування, транспорт речовин по рослині;
що дозволяють виявити умови проростання насінин.
Лабораторні роботи
№. Будова клітини рослин.
№ Будова і різноманітність квіток.
№ Будова і різноманітність плодів.
Спостереження:
Будови клітини рослин, кореня та пагона у зв’язку з їхніми функціями;
видозміни кореня і пагону.
Тема 3. Різноманітність рослин (9 год)
Різноманітність рослин: водорості, мохи, папороті, голонасінні, квіткові.
Значення рослин для існування життя на планеті Земля.
Значення рослин для людини.
Практичні роботи:
№ Порівняння будови мохів, папоротей та квіткових рослин.
№ Вегетативне розмноження рослин.
№ Розпізнавання видів кімнатних рослин.
Демонстрування живих об’єктів, гербарних зразків вищих рослин.
називає:
— основні процеси життєдіяльності рослини (ріст, живлення, фотосинтез, дихання, транспорт речовин);
— умови, необхідні для життєдіяльності рослини;
— основні компоненти клітини рослини (оболонка, цитоплазма, ядро, пластиди, вакуолі);
— тканини рослини (твірні, покривні, основні, провідні);
— вегетативні органи рослини (корінь, пагін: брунька, стебло, листок) та їх функції;
— основні сільськогосподарські, технічні та декоративні рослини;
види розмноження рослин;
— види нестатевого розмноження: вегетативне, спорами;
— способи вегетативного розмноження рослин у природі й у господарстві;
— частини квітки;
— способи запилення;
— способи поширення насінин і плодів;
— основні місця, де ростуть рослини;
— рідкісні рослини, які потребують охорони;
лікарських та отруйних рослин;
— декоративних рослин;
— сортів культурних рослин;
— використання рослин людиною;
наводить приклади:
— впливу факторів середовища на процеси життєдіяльності рослин;
— рухів рослин;
— господарської цінності рослин;
рослин з різними типами суцвіть, різними типами плодів, способами поширення плодів і насінин;
— рослин, що зростають на території України і в найближчому оточенні;
— практичного використання квіток, насінин і плодів людиною;
розпізнає:
— рослинну клітину, органи рослини;
— отруйні рослини своєї місцевості;
— за будовою квітки — спосіб запилення;
— різні типи плодів і способи їх поширення;
— види рослин свого регіону,
описує:
— будову кореня, пагона та їхні видозміни;
— бруньку як зародковий пагін;
— взаємозв’язок будови і функцій (клітин, органів, організму?);
— будову квітки як органа розмноження рослин;
— процес запилення, пристосування рослин до самозапилення і перехресного запилення;
— процес утворення плодів і насінин;
— пристосування плодів і насінин до поширення;
— розвиток рослини з зародка насінини;
пояснює:
— роль мінерального живлення в житті рослин;
— роль пагона в забезпеченні надходження, транспорту і виведення речовин;;
— роль листка у забезпеченні процесу фотосинтезу, газообміну та випаровування;
порівнює:
— процеси фотосинтезу та дихання;
— статеве і нестатеве розмноження;
— будову плодів і насінин та способи їх поширення;
спостерігає та описує:
— досліди з вивчення процесів фотосинтезу, дихання, мінерального живлення, транспорту речовин, випаровування;
— пристосування рослин до запилення різними видами комах;
— пристосування до поширення плодів і насінин;
— досліди з вивчення умов проростання насінин;
розуміє:
— рослини дихають як тварини, але живляться інакше;
— відмінні риси рослин є наслідком здатності їх до фотосинтезу;
— видозміни органів рослини мають пристосувальний характер
дотримується правил (уміє):
— виготовлення мікропрепаратів, роботи з лупою та мікроскопом;
— профілактики отруєння рослинами насінинами і плодами;
— вирощування культурних рослин;
застосовує знання:
— для озеленення місцевості, житлових та службових приміщень;
робить висновок про:
— основні функції рослинного організму;
— зв’язок органів у рослинному організмі;
— значення квітки у житті рослин, тварин, людини;
— значення знань про процеси розмноження і розвитку рослин у житті людини;
— необхідність охорони рослин;
— значення рослин для існування життя на планеті Земля.
Особливості живлення грибів.
Грибна клітина, грибниця, плодове тіло.
Розмноження та поширення грибів (симбіотичні – мікоризоутворюючі шапинкові гриби, лишайники, сапротрофні – цвільові гриби, паразитичні гриби – фітопатогенні (на прикладі трутовиків, (на прикладі збудників мікозів людини).
Значення грибів у природі та в житті людини.
Демонстрування їстівних, отруйних, цвілевих, паразитарних грибів;
Спостереження:
будови нижчих і вищих грибів.
називає:
— найпоширеніші види грибів свого регіону;
— відміни грибів від тварин та рослин;
— риси схожості грибів із тваринами та рослинами;
— використання грибів людиною;
розпізнає:
описує:
— особливості живлення грибів;
— будову грибної клітини, грибниці, плодового тіла;
— основні групи грибів за їх способом живлення;
— пристосування грибів до умов середовища;
пояснює:
— взаємозв’язок грибів і вищих рослин;
— значення штучного вирощування грибів;
— застосовує знання:
— для обґрунтування прийомів зберігання продуктів харчування;
— у профілактиці захворювань рослин, тварин і людини, що спричиняються грибами;
— для обґрунтування негативних наслідків вживання в їжу продуктів, що вражені мікроскопічними грибами;
дотримується правил:
— збирання та зберігання грибів;
— профілактики отруєння грибами;
робить висновок:
— про значення грибів у природі та в житті людини.
Середовище існування та його чинники. Розселення рослин у природі.
Екологічні групи рослин.
Життєві форми рослин. Взаємодія рослин, грибів, бактерій та їх роль в екосистемах.
Охорона природи
Демонстрування дослідів, що дозволяють виявити вплив середовища існування на організми
називає:
— середовища існування рослин;
— основні життєві форми рослин (дерева, кущі, трави);
— основні екологічні групи рослин;
— основні типи рослинних угруповань;
— рідкісні рослини свого регіону;
наводить приклади:
— пристосування рослин до середовища існування;
— взаємозв’язків рослин між собою, з іншими організмами та неживою природою;
розпізнає:
— дерев’янисті та трав’янисті рослини;
характеризує:
— адаптивне значення різних життєвих форм та екологічних груп рослин;
спостерігає та описує:
— життя природних екосистем;
— життя організмів у акваріумі;
пояснює:
— природоохоронну діяльність людини, що має на меті збереження природного біорізноманіття;
застосовує знання:
— про життєдіяльність рослин, вплив чинників середовища на організм для обґрунтування заходів з охорони видів рослин і рослинних угруповань;
дотримується правил:
— поведінки у природі;
робить висновок:
— про будову організмів як результат їх пристосування до умов середовища;
— про необхідність охорони рослин та рослинних угруповань.
Практичні завдання:
Фенологічні спостереження за ростом і розвитком рослин у природі, на дослідній ділянці, у полі, догляд за рослинами, виявлення ушкоджень рослин тваринами, грибами, впливу людини на рослини, участь у заходах з охорони природи.
Складання гербарію бур’янових і кормових рослин. Розпізнавання найпоширеніших бур’янів, кормових і лікарських рослин.
Проведення дослідів і спостережень: розмноження картоплі різними способами (вічками, живцями, верхівками бульб, паростками), вплив підгортання на розвиток бульб і урожай картоплі; з’ясування впливу прищеплення пагонів на плодоносність огірків та інших рослин; з’ясування впливу пасинкування на врожай і строки дозрівання плодів помідорів.
Висаджування і вирощування рослин на схилах, пустищах, закладання розсадників декоративних рослин. Вирощування рідкісних рослин.
База даних захищена авторським правом ©mediku.com.ua 2016
звернутися до адміністрації
Інформація Автореферат Анализ Диплом Додаток Доклад Задача Закон Занятие Звіт Инструкция