Скачати 173.66 Kb.
З БІОЛОГІЇ
Питання самостійної роботи посідає важливе місце в системі дидактичних понять.
Самостійна робота виконується без безпосереднього втручання вчителя, але за його завданням у відведений для цього час: при цьому учні самі прагнуть досягти вказаної мети, застосовуючи свої зусилля в тій або іншій формі.
За переконанням більшості вчених самостійна робота передбачає активні розумові дії учнів, пов’язані з пошуками найбільш раціональних способів використання запрограмованих вчителем завдань та аналізом результатів роботи.
Усі види самостійних робіт за дидактичною метою діляться на п’ять груп.
- Набуття нових знань і вмінь самостійно набувати знання.
- Закріплення й уточнення знань.
- Відпрацювання навичок використовувати знання під час розв’язування навчальних і практичних задач.
- Формування вмінь і навичок практичного характеру.
- Формування вмінь творчого характеру, умінь використовувати знання у складній ситуації.
За основним видом і способом діяльності самостійну роботу поділяють на п’ять груп.
- Робота з підручником та додатковою літературою;
- Лабораторні та практичні роботи;
- Розрахункові задачі;
- Роботи із класифікації та систематизації об’єкта;
- Завдання та застосування знань для пояснення.
Під системою самостійних робіт розуміють сукупність взаємопов’язаних і взаємообумовлених видів робіт, які логічно випливають одна з одної та підкоряються загальним завданням освітнього процесу.
Під час побудови системи самостійних робіт необхідно також дотримуватись певних дидактичних вимог.
- Система самостійних робіт має сприяти розв’язанню основних дидактичних задач – набуттю учнями глибоких і міцних знань, розвитку в них пізнавальних здібностей, формуванню вмінь самостійно набувати знання, використанню їх на практиці.
- Система має відповідати основним принципам дидактики, і перш за все принципам доступності та систематичності, зв’язку теорії з практикою.
- Роботи, які належать до системи, мають бути різноманітними за метою навчання та змістом, щоб забезпечувати формування в учнів запланованого переліку навчальних умінь і навичок.
- Послідовність виконання домашніх і класних самостійних робіт повинна бути такою, щоби виконання одних видів робіт було логічно пов’язане з іншими, а також готувати учні до виконання наступних.
Розробка системи самостійних робіт є необхідною умовою для систематичної, цілеспрямованої організації самостійної діяльності на уроках.
Застосування принципів до керівництва самостійною роботою має певні особливості.
- Самостійна робота повинна мати цілеспрямований характер. Це досягається чітким формуванням мети роботи. Завдання вчителя полягає в тому, щоб знайти таку форму завдання, яка викликала б у школярів інтерес до роботи та бажання виконувати її якомога краще. Учні повинні усвідомлювати, у чому полягає їх завдання та яким чином буде перевірятись йог виконання.
- Самостійна робота повинна бути справді самостійною та змушувати учня при її виконанні працювати з напруженням. Вона має бути посильною, а самі учні – підготовленими до виконання самостійної роботи теоретично та практично.
- Спочатку треба сформувати найпростіші навички самостійної роботи. У цьому випадку вчитель має демонструвати на прикладах прийоми виконання самостійної роботи, супроводжувати їх чіткими поясненнями та записами на дошці.
- Для самостійної роботи треба пропонувати такі завдання, виконання яких не буде шаблонним, вимагатиме застосування знань у новій ситуації. Тільки в цьому випадку самостійна робота сприятиме формуванню ініціативи та пізнавальних здібностей учнів. Але дуже часто самостійну роботу учнів проводять тільки у вигляді тренувальних вправ, за допомогою яких відбувається вироблення та закріплення навичок.
- При організації самостійної роботи необхідно враховувати й те, що для набуття навчальних компетентностей різним учням потрібен різний проміжок часу. Зробити це можна шляхом диференційованого підходу. Спостерігаючи за роботою класу в цілому та окремих учнів, учитель повинен залучати тих, які добре та швидко впоралися з завданням, до виконання більш важких. Доцільно пропонувати кілька тренувальних вправ у різних варіаціях, щоби вони засвоїли нове правило або новий закон, навчилися самостійно використовувати його при розв’язанні навчальних задач.
- Завдання, які пропонують учням для самостійної роботи, повинні зацікавлювати їх. Це досягається завдяки новизні матеріалу, незвичній формі, змісту через розкриття практичного значення запропонованої задачі або методу, яким треба оволодіти.
- Самостійні роботи учнів необхідно планувати та систематично проводити. Тільки за такої умови в учнів будуть вироблятись стійкі вміння та навички. Результат роботи є більш вагомим, коли прищепленням навичок самостійної роботи в учнів займається весь колектив учителів на заняттях з усіх навчальних предметів.
- При організації самостійної роботи необхідно поєднувати викладання матеріалу вчителем із самостійною роботою учнів. Але треба бути дуже обережним, бо захоплення самостійною роботою може загальмувати швидкість вивчення програмного матеріалу.
- При виконанні самостійних робіт різного виду управління діяльністю учнів має належати вчителю. Він обмірковуює систему самостійних робіт, визначає мету, зміст і обсяг кожної самостійної роботи, її місце на уроці, методи навчання різним видам самостійної роботи. Він навчає учнів методам самоконтролю та здійснює контроль якості його виконання, вивчає індивідуальні здібності учнів і враховує їх при організації самостійної роботи.
Варіанти , які можуть бути використані.
Набуття нових знань і вмінь самостійно набувати знання.
До теми : « Загальна характеристика типу Кільчасті черви» доцільно використати опорну таблицю :
Опорна таблиця по темі Кільчасті черви
Загальні риси типу Кільчасті черви.
- Найбільш високоорганізовані серед всіх червів.
- Тіло всіх черв сегментоване. Сегменти схожі на кільця ( назва типу).
- Серед них майже немає паразитів.
- В процесі еволюції з’являється целом ( див. словник).
- На відміну від Круглих черв в процесі еволюції розвинулась і функціонує кровоносна система замкненого типу ( див. словник).
- На відміну від Круглих черв регенерація розвинена сильно.
7. У багатьох розрізняють головний відділ, тулуб, анальну лопать.
Систематика типу Кільчасті черв
Класи
Багатощетинкові Малощетинкові П’явки
Нереїс звичайний , Черв’як дощовий, П’явка медична Піскожил, Черв’як земляний австралійський,
Палоло тихоокеанський Трубочник
Мешкають в солоних ( Багатощетинкові), прісних ( П’явки та деякі Малощетинкові) водоймах , у грунті (дощовий черв).
Словник.1. Целом — вторинна порожнина тіла , яка в процесі еволюції з’явилась у Кільчаків і діє у всіх вищих хребетних і безхребетних, основна функція – удосконалений захист внутрішніх органів.
2. Кровоносна система — система внутрішніх органів , до складу якої входять серце, кровоносні судини. Є два типи кровоносної системи : незамкнена – кров виливається в порожнину тіла , замкнена — кров тече по судинах , не виливаючись в порожнину тіл
Питання по темі.
- Які риси будови в процесі еволюції з’являються у кільчиків вперше і цим роблять їх більш організованими?
- Які класи відносяться до типу Кільчасті черви?
- Які з них мешкають у прісних , які в солоних водоймах, а які у грунті?
- Як п’явку медичну використовують в медицині?
В 11 класі по темі « Види мінливості» можна використовувати таблиці , що містять порівняльні характеристики властивостей мінливості , а також є словник з визначенням нової термінології ( див. додаток «Мінливість» ).
Дуже цікавою для учнів є опанування нового матеріалу за допомогою міні- підручників, їх можна розробляти при вивчені різноманітних біологічних тем, наприклад , тема «Загальна характеристика класу Птахи» ( див. додаток міні-підручник.» Птахи»).
Актуальними для самостійного опанування матеріалів є випереджувальні завдання , учні їх можуть виконувати у вигляді відео доповідей , рефератів, міні- досліджень, але на сучасному етапі найчастіше вони використовують мультимедійні засоби і подають інформацію у вигляді відео презентацій (див. додаток «Шкільний період онтогенезу людини» ; « Вчені- біологи»;).
Закріплення й уточнення знань.
Досягається за допомогою спеціальної системи керування процесом, уточнення ознак понять, їх відмежування, відділення істотних ознак від неістотних, порівняння та зіставляння властивостей тіл та процесів , що вивчаються.
В самостійних роботах по зоології можна використовувати матеріал на співставлення органів тварин до Їх систем :
РИБИ. Із переліку органів( 1-22) виберіть ті, які відповідають кожній з названих систем( I- VII).
І- нервова система;
ІІ- кровоносна система;
ІІІ- травна система;
ІV- дихальна система;
V – видільна система;
VI- система опори і руху;
VII-статева система.
- Плавці
- Зябра
- М’язи
- Вени та артерії
- Хребет
- Сечовий міхур
- Череп
- Печінка
- Ребра
- Шлунок
- Плечовий пояс
- Сечівник
- Нирки
- Головний мозок
- Сім’яники
- Спинний мозок
- Нерви
- Яєчник
- Передній мозок
- Яйцеклітина
- Мозок
- Серце
КЛАС ЗЕМНОВОДНІ та ПЛАЗУНИ . З переліку органів (1-21) виберіть ті, які відповідають кожній із названих систем(І-VIII).
Система органів
І. Нервова система
ІІ. Кровоносна система
ІІІ. Травна система
IV. Дихальна система
V. Видільна система
VI. Система опори і руху
VII. Статева система
VIII.Покривна система
Органи, які утворюють систему
- Стегно
- М’язи
- Клоака
- Шкіра
- Стопа
- Серце
- Легені
- Плече і передпліччя
- Сім’яники
- Шкіра з роговими лусочками
- Кисть і пальці
- Артерії та вени
- Яєчники
- Нерви
- Ноги
- Спинний мозок
- Пояс передніх кінцівок
- Головний мозок
- Кишечник
- Шлунок
На сучасному етапі навчання актуальними є різнорівневі завдання , оскільки їх можливо використовувати в будь-якому біологічному курсі . В курсі ботаніки по темі «ПЛОДИ ТА НАСІННЯ »можна запропонувати такі завдання:
ПЛОДИ ТА НАСІННЯ
Варіант 1
I рівень
- Скільки сперміїв беруть участь у заплідненні у квіткових рослин:
а) 1; б) 2; в) 3?
2. Який набір хромосом у зиготи:
а) гаплоїдний; б) диплоїний?
3. Ендосперм – це:
а) тканина, де міститься запас поживних речовин; б) листок зародка.
4. Плід, характерний для злакових (пшениця):
а) сім’янка; б) зернівка; в) горіх.
5. Насінина має таку будову:
а) зародок; б) поживні речовини; в) насінна шкірка.
6. Плід коробочку мають такі рослини:
а) мак; б) волошка; в) дурман; г) соняшник.
II рівень
7. Гамета – це … .
8. Запилення – це … .
III рівень
9. Чому у різних видів рослин різна кількість насіння?
Варіант 2
I рівень
- Із сім’язачатка після запліднення утворюється:
а) насінина; б) плід; в) зародок.
2. Набір хромосом у яйцеклітині:
а) гаплоїдний; б) диплоїний.
3. Сім’ядоля – це:
а) корінець зародка; б) видозмінений листок.
4. Сухий плід, що розкривається з двох боків; насіння в ньому прикріплене до перегородки всередині:
а) стручок; б) коробочка; в) горіх.
5. Оплодень складається з шарів клітин:
а) зовнішнього; б) середнього; в) внутрішнього.
6. Плід кістянку мають такі рослини:
а) яблуня; б) абрикос; в) вишня; г) слива.
II рівень
7. Ендосперм – це … .
8. Суцвіття – це … .
III рівень
9. Як людина використовує плоди і насіння?
На завершальному етапі розгляду типу Членистоногі можна запропонувати такі варіанти робіт:
ЧЛЕНИСТОНОГІ
Варіант 1
I рівень
- Донними тваринами є такі ракоподібні:
а) креветка; б) дафнія; в)річковий рак.
2. Першою видозміненою парою кінцівок у павуків є:
а) клешні; б) вусики; в) хеліцери.
3. Крила в комах розміщені на:
а) голові; б) тулубі; в) черевці; г) хвості.
4. Раки плавають:
а) головою вперед; б) хвостом вперед; в)не плавають.
5. Кількість крил у комах:
а) дві пари; б) одна пара; в) одна або дві пари.
6. Стрибальні ноги мають:
а) оси; б) коники; в) вовчки.
II рівень
7. До суспільних комах належать:
а) воші; б) терміти; в) бджоли; г) мурахи; д) метелики.
8.Стадії розвитку комах з повним перетворенням:
а) яйце; б) личинка; в) лялечка; г) доросла комаха.
III рівень
9. Чому у хижих павуків немає жувальних ротових органів?
Варіант 2
I рівень
- Кількість ніг у комах:
а) дві пари; б) три пари; в) чотири пари.
2. Наземний спосіб життя серед ракоподібних ведуть:
а) креветки; б) мокриці; в) дафнії.
3. Органами дихання павуків є:
а) трахеї; б) зябра; в) легені і трахеї.
4. Друга пара крил видозмінена в органи рівноваги у:
а) комарів; б) жуків; в) їдців.
5. Водні личинки мають:
а) богомоли; б) травневі хрущі; в) бабки.
6. Отруйні залози мають:
а) хатній павук; б) каракурт; в) павук сріблянка.
II рівень
7. Тіло ракоподібних має такі відділи:
а) голова; б) груди; в) черевце; г) голово груди; д) хвіст.
8. Ознаки типу Членистоногі:
а) членисті кінцівки; б) зовнішній скелет; в) линька; г) сегментоване тіло; д) складні очі.
III рівень
9. Чи можна вести боротьбу з комахами-шкідниками, не використовуючи отрутохімікати? Якщо так, то як це роблять?
Варіант 3
I рівень
- Паразитичний спосіб життя ведуть:
а) циклопи; б) сакуліни; в) креветки.
2. Органи дихання в комах:
а) трахеї; б) легені; в) зябра; г) легені і трахеї.
3. Гризучий ротовий апарат у:
а) комара; б) таргана; в) бджоли.
4. Ловчі сітки будують:
а) тарантули; б) павуки хрестовики; в) морські павуки.
5. Павутинні бородавки – це видозмінені:
а) кінцівки; б) членики черевця; в) зябра.
6. До планктону належать:
а) лангусти; б) дафнії; в) річкові раки.
II рівень
7. До «домашніх» комах належать:
а) бджоли; б) мухи; в) таргани; г) тутовий шовкопряд.
8. Стадії розвитку комах з неповним претворенням:
а) яйця; б) личинки; в) лялечка; г) доросла комаха.
III рівень
- Як треба розуміти поняття «біологічний спосіб боротьби з комахами-шкідниками»?
В курсі біологія людини по темі « Опорно- рухова система »
І рівень.
1. До грудної клітки належать:
а) ребра;
б) грудина;
в) ключиця.
2. Плечовий пояс утворюють:
а) лопатка;
б) кістки передпліччя;
в) кістки плеча;
г) ключиця;
д) кістки кисті.
3. До довгих трубчастих кісток належать:
а) кістки гомілки;
б) стегнова кістка;
в) кістки передпліччя;
г) ключиця.
II рівень
1. У зв’язку з прямоходінням у людини особливо розвинулися такі кістки:
а) стопи;
б) стегна;
в) гомілки;
г) таза.
2.Б удова таза відрізняється від будови хребта людини тим, що кістки:
а) складаються з різних тканин;
б) виконують різні функції.
3. Посиленому розвитку скелета і м’язів людини сприяють:
а) фізичні вправи і спортивні ігри;
б) фізичні вправи, фізична праця та спортивні ігри;
в) свіже повітря та посилене харчування.
III рівень.
- Який взаємозв’язок між будовою кістки і її функціями?
- Чим пояснити узгоджену роботу м’язових згиначів?
- Пояснити, яке значення має збільшення розмірів хребців у нижній частині хребта?
В курсі екології по темі « Екосистема , популяція , біосфера»
1 рівень ( 0,5 бала за кожну правильну відповідь)
Дописати визначення біологічного терміну .
- Екологія це…
- Біогеоценоз це…
- Фітоценоз це…
- Продуценти це…
- Редуценти це…
- Біосфера це…
2 рівень ( 2 бала )
Скласти ланцюг живлення в біогеоценозі – ліс .(Врахувати видове різноманіття флори і фауни в данному типі біогеоценоза ).
3 рівень ( 3 бала )
Вписати пропущені слова для логічного завершення думки (використовувати слова у довіднику ).
… — біогеоценози в сукупності на одній … зоні – тундра, … .
Види … на території України це …, …, Карпати, … .
Всі біоми планети це … .
ДОВІДНИК. Природничо – кліматична , біосфера , південний берег Криму , вологий тропічний ліс , біоми , широколистяні ліси , степ , біоми , біосфера.
4 рівень ( 4 бала )
Розкрити сутність правила екологічної піраміди. Охарактеризувати типи екологічних пірамід .
Відпрацювання навичок використовувати знання під час розв’язування навчальних і практичних задач.
На прикладі задач з молекулярної біології можна відпрацьовувати навички
з використанням знань про принципи компліментарності, поняття про генетичний код, знань про структуру ДНК, видів РНК .
Задача. В молекулі ДНК знайдено 880 гуанінових нуклеотидів, які складають 22% від кількості нуклеотидів цієї ДНК. Визначити: а) скільки міститься інших нуклеотидів в цій молекулі ДНК? б) Яка довжина ДНК? Задача. Застосовуючи принцип компліментарності нітратних основ визначте структуру І- РНК , яка зчитала інформацію з матриці ДНК, що мала таку послідовність нуклеотидів :
ААА ТАТ ГГЦ ЦЦЦ ТАЦ ГЦЦ ЦГУ АЦГ
Задача. Користуючись таблицею генетичного коду , визначити первинну структуру білку , якщо і- РНК має таку послідовність нуклеотидів:
УУУ АУГ ЦУУ ГЦА ЦЦЦ АГГ ААА ЦУЦ
Задачі на критичне мислення із застосуванням практичних вмінь.
- Чому хірург промиває рану із якої була видалена пухлина, стерильною дистильованою водою, а не стерильним ізотонічним фізіологічним розчином.
- На основі проведених даних отриманих з допомогою електронної мікроскопії клітини, вкажіть основні ознаки органоїдів клітини:
- середня кількість мітохондрій;
- добре розвинута гранулярна ендоплазматична сітка;
- середня кількість лізосом;
- добре розвинутий комплекс Гольджі;
- багаточисельні міхурці.
- Припустимо у двох людей ідентичні переломи стегнової кістки, якщо один із них буде зберігати постільний рижим, а інший зберігає рухову активність, завдяки спеціальній шині, то у кого із них перелом зростеться швидше? Поясніть.
- Поясніть, чому заняття бігом допомагають попередити розвиток остеопорозу у людей похилого віку. Чи впливають заняття бігом на всі кістки чи тільки на кістки нижніх кінцівок і хребта.
- Щільність кісток у астронавтів, які знаходяться в умовах невагомості, може істотно знижатися. Поясніть, як це відбувається, і запропонуйте варіант зниження втрати кісткової маси.
- У хворого інфекція носової порожнини. Назвіть сім сусідніх структур, на які може розповсюдитись інфекція.
- Коли людина втрачає свідомість, м’язи язика розслабляються язик зазвичай западає назад перекриваючи дихальні шляхи. Які м’язи язика задіяні? Як це можна попередити?
Формування вмінь творчого характеру, умінь використовувати знання у складній ситуації.
Поставте діагноз: хворий скаржиться на неспроможність встати на ногу, біль, сильний набряк кінцівки, крововилив. Надайте допомогу хворому (роботу виконуйте парами).
Поставте діагноз: хворий скаржиться на зниження працездатності, слабкість, в дослідженні крові — гемоглобін знижений. Порадьте продукти харчування для раціону людини, що опинилася в такій ситуації.
Список використаної літератури.
- Барна І.В, Барна М.М, Барна Л.С. Біологія. Задачі та розв’язки. – Тернопіль:
Видавництво Мандрівець, 2006.-383 с.
- Біологічний словник За ред. І.І.Підоплічка, К.М. Ситника, Р.В.Чаговця .-К.: Голов. Ред. УРЕ, 1974.-551 с.
- О.А. Біда, С.І.Дерій, Л.М.Ілюха, М.В.Картель, В.С.Лизогуб, О.А.Спрялайло,О.В.Спрягайло. Біологія-Київ: Літера, 2006-651 с.
- Затов Ю.Б. Організація современного урока. М. 1983
- Інтернет
- Подяцький М.В. Хлебнікова Т.М. Організація навчального процесу в сучасній школі. – Харуів. Видавництво ”Ранок” 2004.
- Род Р. Сили, Трент Д. Стивенс, Пилип Тейт. Анатомия физиология.-Киев. Олимпийская литература, 2007.-1223 с.
- Шарко В.Д. Сучасний урок. Київ. 2006.-170 с.
- Шкільні інновації ::Інформаційно-методичний збірник для працівників системи освіти, методистів, керівників шкіл та вчителів.-Одеса-2002.
- Даніленко Л. І. Фізика на уроках біології. – К. Шкільний світ. 2011.-120 с.
База даних захищена авторським правом ©mediku.com.ua 2016
звернутися до адміністрації
Інформація Автореферат Анализ Диплом Додаток Доклад Задача Закон Занятие Звіт Инструкция